Sjoerd in Zuid-Amerika

BUENOS AIRES(!!!) en Iguazú

Donderdag 23 februari


Terwijl ik eten aan het maken was kwam ik aan de praat met wat Isrealiers en ben uiteindelijk met hun uitgegaan naar een salsa-bar. Daar heb ik mijn eerste lessen in salsa gekregen. Het was een les van een leraar maar de klas was al redelijk geavanceerd dus ik kon de bewegingen wel onthouden maar de stapjes om hem perfect uit te voeren en het gevoel voor ritme ontbrak een beetje maar het was mijn eerste salsales en met wat oefening moet dat zeker beter gaan. Dus ongeveer anderhalf uur salsa les gehad en toen kwamen alle echte salsa dansers op de dansvloer en was ik volledig verloren. Ik was gelukkig niet de enige want de Israelier waar ik mee was gegaan kon er ook niks van dus dat kwam wel goed uit. We zijn uiteindelijk terug naar de hostal gegaan waar er een dikke party aan de gang was. Ik was niet echt in the mood want had vandaag superveel gelopen en niet echt lekker geslapen in de trein dus het is nu 1h30 en ga slapen en morgen komt de party wel na mijn tour en vrijdag heb ik al afgesproken met een Argentijn die ik in Cuzco heb ontmoet dus dan kan ik ook de Argentijnse kant van het uitgaansleven in Buenos Aires ontdekken.

Vrijdag 24 februari

Gisterochtend om 11h op de walking tour gegaan en naar het stadion van de Boca Juniors gegaan waar we een tour kregen. Daarna een Argentijnse asado(bbq) gegeten en toen een straatje verder gelopen dat ‘El Caminito' heet en dat deed me een beetje denken aan Valparaiso. Huizen in allemaal verschillende felle kleuren en natuurlijk een graffiti van hun god; Diego Armanda Maradona. Hij is hier echt een god, overal tekeningen, foto's en graffiti's van hem. Na de tour terug naar de hostal gegaan en tijdens de tour een Ier die in Zweden woont en een Engelse die in Munchen woont ontmoet en daar dan om 20h mee afgesproken om ergens te gaan eten. Mezelf even opgefrist en dan wat gaan eten in een restaurant. Dit was redelijk duur, maar het was al lang geleden dat ik nog iets goeds heb gegeten dus dat mag ook wel soms. De ober was echt een supergrappige en een beetje perverse man. Het was een heel chique restaurant maar hij kon enkel en alleen over vrouwen praten. Hij heeft ons dan ook hoeren aangeraden die volgens hem het beste zijn en gezegd waar de knapste meisjes uitgaan in Buenos Aires. Heel erg grappig maar ook een beetje raar. Daarna zijn we naar de andere Milhouse hostel gegaan (er zijn er twee in Buenos Aires en elke avond is er een feest in één van de twee) en daar wat biertjes gedronken en toen vertrokken naar Club 69. Dit was best wel een coole club met een podium vooraan waar allemaal dansers aan het dansen waren. Die dansers waren soms een beetje extreem, van een travestiet tot hele knappe meisjes en een dikke vrouw met bokshandschoenenen meerdere homo's. Een beetje raar dus maar wel heel speciaal en de muziek was goed. In een andere hal in de nachtclub was een beetje relaxere muziek en daar heb ik mijn salsa-moves kunnen showen dus dat was wel grappig. Deze ochtend dan ook redelijk moe en met een lichte kater opgestaan om 10h voor ontbijt. Ontbijt is hier tot 10h30 dus dat wou ik niet missen. Na het ontbijt was ik echter nog te moe dus ben weer terug gaan slapen tot ongeveer 12h30. Daarna met die Ier en Engelse naar de Cemetario Recoleta gegaan, wat een heel imposante begraafplaats is met tomben voor alle rijke mensen van Buenos Aires. Hier ligt ook Evita, die redelijk bekend is (er is een film over haar en zij wordt vertolkd door Madonna). Nu is het 17h45 en we zijn terug van de cemetario en ga even slapen, dan wat eten en daarna weer uitgaan want het is vrijdagavond dus datbetekent het begin van het weekend en dus een dikke party!

Zondag 26 februari

De club vrijdagavond was echt supergoed en het was dan ook redelijk laat toen we weer terug kwamen. De muziek in de club was echt fantastisch en heb daardoor gister ontbijt gemist maar ornd 12h opgestaan en niet veel gedaan. Gewoon een beetje in de hostal gechilled, wat bijgeslapen en voor de rest niet veel gedaan. Gisteravond ben ik dan weer met Alan, de Ier, en Thomas de Engelse uitgegaan maar we waren redelijk moe en de club was wel leuk maar het uitgaan begint zijn tol te eisen dus wel weer redelijk laat terug gegaan maar niet veel gedronken. Deze ochtend dan wel ontbijt gehaald en daarna met Alan en Thomas naar de markt gegaan die er elke zondag is. Dat was echt leuk en he is nu 17h15 en we zijn ongeveer 2uurtjes terug nu. Alan is naar de voetbalwedstrijd gegaan en ik chill gewoon een beetje op het internet. Vanavond spreek ik af met een Argentijn die ik in Cuzco heb ontmoet om te gaan voetballen, dus daar heb ik zin.

Maandag 27 februari

Gisteravond dus met Juan, de Argentijn die ik in Cuzco heb ontmoet, om 20h afgesproken op het treinstation. Hij woont in één van de districten net buiten Buenos Aires, genaamd Morón. De trein voor ongeveer 30-40 minuten genomen en daar bij zijn huis aangekomen. Hij net zoals volgens mij iedereen in Argentinie woont nog steeds bij zijn ouders en andere familieleden. Daar werd ik weer eens hartelijk welkom geheten door de hele familie, van zijn ouders tot neven, nichten, ooms en tantes en zijn broer. Weer een zo warm welkom die je volgens mij alleen in Zuid-Amerika kunt ontvangen. Om 22h gingen we tegen zijn neef spelen op een synthethisch veldje die je kunt huren. 5 tegen 5 wat ech fantastisch was! Het was zo leuk om weer voetbal te spelen. Ik was de man op het middenveld en opende de score met een prachtig doelpunt. Ze waren dus van mij onder de indruk en we waren in het begin van de wedstrijd veel beter. Het stond al snel 5-0 dus we dachten dat het een makkelijke wedstrijd ging worden. Wij, en dan vooral ik, werden nogal moe en de tegenstander kwam terug. Binnen 10minuten scoorde ze 3 a 4 goals. Toen het één goal verschil was kwam de vrouw zeggen dat onze tijd op was en daardoor hadden wij dus gewonnen. Fantastisch! Ze nemen hier voetbal heel erg serieus, want het is gewoon een vriendschappelijke wedstrijd onder vrienden, maar als de wedstrijd begint dan is hun vriendschap nergens meer te bekennen. Op het veld is je tegenstander je vijand en je medespelers je beste vrienden, maar zodra de wedstrijd voorbij is, is die haat nergens meer te bekennen. Zo, zo mooi, hoe ze hier voetbal beleven. We waren rond 23h45 weer terug thuis waar ik op een lekkere pizza en wat sandwhiches werd getrakteerd. Normale tijd om hier te eten, dus met de hele familie samen gegeten. Hier kon ik mijn Spaans weer een beetje oefenen. Na het eten wat biertjes gedronken, gedoucht en toen met Juan en één van de andere jongens waar ik mee voetbal speelde naar een bar gegaan en wat biertjes gedronken. We waren allemaal echter een beetje moe van de wedstrijd. Ondanks dat ongeveer rond 5h terug naar huis gegaan. ik mocht bij Juan blijven slapen en hij stond er zelfs op dat ik in zijn bed ging slapen en hij op een matras op de grond. Dit vond ik heel speciaal, maar blijkbaar wat iedereen hier in Argentinie doet. Laat nog maar eens de gastvrijheid van de mensen hier zien. De laatste dagen heb ik niet veel geslapen dus werd vandaag pas rond 14h wakker. Om 15h weer met de familie gegeten en heerlijk vlees met kip, aardappelen en een salade. Echt heel erg aardig vand die mensen. Om 16h heb ik de trein terug naar de hostal genomen. Dat was btw dezelfde trein waarin al die mensen zijn omgekomen doordat de remmen niet werkte. De manier waardoor ze hierop reageren was wel mooi. Niemand betaald meer voor de tickets want ze vinden het afzetterij dat ze voor een ticket moeten betalen en dan niet eens in een veilige trein kunnen rijden. Politie kan er niks aan doen, want niemand betaald en ik vind het een goede manier om je woede tegenover hun te laten zien. Het is nu 18h en ga misschien even naar de busterminal om een ticket te boeken naar Iguazu. Dat is weer een 20uur lange busrit, maar ja daar kan ik dan de prachtige Iguaza Falls bekijken. Morgen wordt trouwens de dag van de verandering, maar dat zul je morgen wel merken.

Dinsdag 28 februari

Deze ochtend blij opgestaan, en me hebben uitgecheckt en mijn spullen bij Thomas in de kamer hebben achtergelaten, om 11h30 vertrokken naar de tattooshop! Daar had hij een map van Zuid-Amerika geprint en na enig twijfelen van hoe groot die moest zijn. Keuze tussen 20cm, 19cm en 17cm, leek mij 19cm lang het beste. Dus hij is er ongeveer een half uur mee bezig geweest en het deed meer pijn dan je denkt. Het is een soort van irritante pijn. Maar ben er heel erg blij mee en daarna moest ik even relaxen want het was toch redelijk intens. Daarom een biertje in een cafe gedronken en had mijn laptop bij en daar was wi-fi. De 2 Amerikaanse meisjes, Lauren en Elisa, waren online dus heb met hun afgesproken bij de Cemetario Recoleta. Ze vonden mijn tattoo heel mooi en cool. Dus met hun door de begraafplaats gelopen en weer echt lol gehad over alles wat we hadden beleefd. Daarna zijn we naar mijn hostel gelopen waar ik even een douche wou nemen, om me wat op te frissen na de tattoo. Zij hadden afgesproken met iemand anders in een cerveceria en ik zal hun daarna daar weer zien nadat ik voor een extra nacht had geboekt. Er was geen plaats meer in de Milhouse hostel wat redelijk jammer was maar ben naar een andere hostel om de hoek gegaan. Na mijn spullen van Thomas' kamer hebben gehaald en daar even een douche genomen met hem naar de cerviceria gegaan. Daar een biertje gedronken en met hun gechilled. Zij gingen weer naar hun huis, ze couchsurfen bij iemand, en het is nu 20h30 en heb met hun bij hun afgesproken over een uurtje. Dus daar ga ik straks naartoe en met hun het nachtleven van Buenos Aires voor de laatste keer belever. Morgen ga ik namelijk naar Iguazu. Heb mijn ticket nog niet geboekt maar dat doe ik morgen wel.

Donderdag 1 maart

Dinsdagavond de bus naar waar Elisa en Lauren blijven genomen. Daar waren zij heerlijke tortilla's aan het koken met allemaal groenten en vlees dus daar heb ik overheerlijk gegeten. Om 3h30 zijn we vertrokken naar de nachtclub, echte Argentijnse stijl om zo laat uit te gaan. De club was echt superleuk en daar hebben we de Israeliers weer gezien die me ‘Suerte' noemen. Echt een toeval dat we die daar tegenkwamen, maar wel mooi. We zijn de club pas verlaten toen de sluitte en was pas om 7h weer terug in mijn hostel. Gister dan ook pas om 14h wakker geworden en met een kleine hangover. Ik ben gelijk naar de busterminal gegaan om een ticket naar Iguazu te betalen. Dat was geen enkel probleem en om 20h kon ik de bus nemen. De busterminal was redelijk dichtbij waar Elisa en Lauren blijven dus ben daarnaartoe gelopen. Ze waren er echter niet en even met Max, de couchsurfhost van hun, gechilled en daarna de bus terug naar mijn hostel genomen. Op de bus zag ik Elisa in de Starbucks zitten dus ben gelijk uitgestapt. Toeval dat we elkaar in het midden van een van de grootste steden ter wereld weer tegenkwamen. Zou wilden naar de McDo en dat vond ik geen slecht idee. Om 19h, weer, gedag gezegd van Elisa en Lauren, maar hopelijk zie ik hun terug in Bolivia. De bus om 20 genomen en het is nu 10h30 en over zo een 3 uurtjes moet ik aankomen en misschien ga ik vandaag al even de watervallen bekijken.

Vrijdag 2 maart

Ik heb gister niet veel meer gedaan. Een hostel gezocht, even een middagdutje gedaan, wat eten gekocht en gegeten en vroeg gaan slapen om vandaag om 7h op te staan om de Iguazu Falls te bekijken. Rond ongeveer 8h zat ik op de bus daarnaartoe. Je moest eerst een stukje lopen door de bossen. Het is hier btw heel erg jungle-achtig. Terwijl we aan het lopen waren kwamen we allemaal coaties tegen, dit zijn een soort van stinkdieren maar ze stinken niet en zijn heel erg grappig. Na ongeveer een half uurtje te hebben gelopen, kon je de eerste trail doen. Dit was werkelijk prachtig! Superveel grote watervallen op een rij, echt oogverblindend mooi. Na die trail een andere trail gedaan waar je ongeveer het zelfde kon zien maar dan van een ander standpunt, wat weer prachtig was. Doordat het water met zo een plons neerkomt heb je heel erg veel damp onderaan de waterval wat dan weer een regenboog creeert, wat het allemaal nog mooier maakt. Bij die trail kon je een bootrit doen waarbij je heel dichtbij de waterval komt. Dit moest ik doen en dat was best wel leuk inderdaad. Je werd kletsnat en het was wel speciaal om de watevallen van dichtbij te zien. Rond 11h was ik daar klaarmee en begon ik honger te krijgen. Dus heb ergens gegeten en mezelf wat opgedroogd door in de zon te gaan zitten en Shantaram te lezen. Er bleef nog één trek over die ik wou doen en dat leidde me naar wat het hoogtepunt van de Iguazu Falls moest worden. Wat ik had gezien was al oogverblindend mooi dus ik dacht niet dat het dat kon toppen. En ik had die watervallen van afstand al gezien op de boot en zo spectaculair zag het er niet uit. Na ongeveer een uur daarnaartoe lopen, was het inderdaad weer supermooi. Het was gewoon één hele grote waterval en een paar daarnaast, met een kleine regenboog onderaan de waterval. Prachtig. Ik weet niet of het zoveel mooier is als die andere watervallen. Het is anders, maar ik vind dat die andere watervallen qua volledig uitzicht mooier is. In iedergeval daarna terug de bus genomen en het is nu 17h en ik kan morgen de Braziliaanse kant zien, maar dat ga ik niet doen. Ik kon de Braziliaanse kant zien en heb er mappen van gezien en deze ochtend vertelde een Engelse mij dat de Argentijnse kant mooier is dus ik heb wel genoeg watervallen gezien voor een tijdje. Nu weet ik niet echt waar ik naartoe wil. Ik kan een bus voor 6uur nemen naar de hoofdstad van Paraguay, Asuncion, of ik kan een bus voor 24uur nemen naar Salta, in Argentinie, wat dichterbij de Salar de Uyuni is in Bolivia en daar (als ik naar Asuncion ga) moet ik naartoe na Asuncion. Ik denk dat ik naar Salta ga, omdat ik zin heb om weer naar Bolivia te gaan, maar ik zal wel zien. Ik heb nu heel erg veel honger dus ga wat empanada's kopen in een cafe waar internet is want hier is het miniem en hopelijk is Alan, van Buenos Aires, online want hij is in Salta en dan kan ik hem vragen hoe het is.

Reacties

Reacties

Simon

Herinner je Niagara nog? Welke zijn groter, prachtiger, leuker of indrukwekkender?

mam

mooi, alleen jullie draaien de dag weer eens om in de nacht en al die gastvrije mensen dat is toch wel heel lief allemaal

Anja&Isa

Tjeetje, wat maak jij leuke dingen mee!! Zelfstandigheid op en top. Alleen heeeeel veeeeeel reizen en telkens kom je lieve en leuke mensen tegen en natuurlijk zie je ongelovige mooie dingen en beleef je geweldige avonturen. We vinden het geweldig dat je, je reisavonturen met ons wilt delen! Ben benieuwd, hoe je het gaat vinden als je weer thuis bent, dat zal afkicken worden.... maar zover is het nog niet. Heel veel plezier verder.........
X A&I

Opa en Oma

Veel reizen,veel zien,veel indrukken,veel avonturen,veel plezier,veel kennissen en wat al niet meer.Top Sjoerd.

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd,

Ik hoop dat je veel mooie foto's hebt gemaakt van die prachtige watervallen. Je kunt het mooi verwoorden, ik zie het helemaal voor me! Ik vond het wel leuk, dat je het verhaal van Evita vertelde, maar ik denk dat iedereen dat wel wist! En waar heb je die tattoo gezet?
Veel plezier verder, en tot het volgende verhaal!
Groetjes Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!