Sjoerd in Zuid-Amerika

Aankomst en eerste paar dagen

vrijdag 4 november 2011


Op de vlucht naar La Paz zat ik weer naast die vrouw en haar kindje, dus heb ik een beetje met haar gesproken, daarna Captain America gekeken en weer in slaap gevallen. Aangekomen op La Paz moest ik lang wachten, heel lang. Ik wou even naar buiten maar werd gelijk belaagd door allemaal taxichauffeurs dus ben ik maar naar binnen gegaan. Daar had ik supersnel internet dus daar maar opgezeten, maar jammergenoeg had ik maar een uur aan batterij op mijn netbook... Er kwam echter een non naar mij toe die vroeg hoe ik op het internet kwam dus heb ik haar dat uitgelegd. Ze kon er echter niet aan uit dus ben ik bij haar komen zitten, maar het lukte mij ook niet. Toen maar een beetje met haar gesproken en gezegd dat ik eigenlijk ook wel katholiek was om een grote preek te vermijden. Het gesprek liep echter ten einde dus ben ik maar weer terug op mijn plekje verderop gaan zitten. Ze wou echter wel dat ik naar Ecuador kwam om in haar ‘fraternity' te zitten.Daarna heb ik ene Albert uit Cuba ontmoet en wat gesproken en hij zei ook dat Cochabamba mooier en veiliger is dan La Paz.( met zowel de non als Albert in het Spaans btw) Voordat ik op de vlucht kwam werd ik nog twee keer terug gestuurd omdat ik eerst mijn ticket nog niet had opgehaald en toen mijn taxes niet had betaald. Al bij al kwam ik bij mijn gate aan en zag de nonnen weer, ik was echter te moe om met hun te spreken, omdat ik niet had geslapen op het vliegveld. Het was ondertussen rond 6h00 dus nog maar een uurtje. De vlucht was echter vetraagd dus we vertrokken pas om 7h30, normaalgezien de aankomst tijd. In het vliegtuig viel ik gelijk in slaap en werd net voor het landen wakker en werd verblufd door de schoonheid van het landschap. Ik dacht even dat ik al in Macchu Picchu was want de bergen en de omgeving waren oogverblindend mooi. Cochabamba lag er ook prachtig bij vanuit de lucht. Aangekomen op het kleine vliegveldje zag ik niemand van Projects Abroad dus maar even wachten maar er kwam maar niemand en mijn gsm werkte niet dus ben ik maar naar een openbare telefoon gegaan en daar gebeld naar het nummer dat ik gelukkig nog had opgeschreven, betaald met het geld dat ik had gewisseld in La Paz en een kwartiertje later was ene Freddy er. Hij bracht me naar het huis en het is nog mooier dan de foto's. Poort en al! Een beetje gesproken met de moeder maar ik stond op het punt neer te vallen en dat zag ze, dus ging ik naar mijn kamer, wat werkelijk prachtig is. Een eigen tv en queen size bed :D toen ik echter alles had uitgepakt was ik zo enthousiast over mijn reis dat ik niet echt in slaap kon vallen. Na een uurtje viel ik uiteindelijk in slaap en werd rond 14h wakker. Toen heb ik wat middag gegeten, een lekkere pasta met kip. Rond 15h ben ik dan opgehaald door de mensen van Projects Abroad en hebben ze mij de stad laten zien en hun kantoor. In Cochabamba heb ik dan de rest van mijn geld gewisseld en een gsm en simkaart gekocht. Maar 225 Bolivianos(Bs), ongeveer 25euro voor een gsm, simkaart en 20Bs aan krediet! Ik kon mijn gsm niet gebruiken omdat die hier niet werkt. Het openbaar vervoer is hier geweldig; bussen hebben een route die niet echt vaststaat maar die je gewoon moet kennen. Dat hebben ze me dan uitgelegd en zo ben ik dan ook met iemand van projects abroad(pa) terug naar huis gegaan en dan met de moeder het jongste zoontje afgezet bij zijn jiu jitsu lessen en dan samen met haar wat shopping gedaan bij de supermarkt. Daarna wat met haar gegeten en nu is het 21h en ben ik doodop, ik ga nu wat slapen en hopelijk brengt morgen weer wat moois, waar ik zeker niet aan twijfel! Ik ziet hier ook nog met een andere van pa en die is half japans, half braziliaans. Hij geeft japanse lessen en die heb ik vandaag ook nog even gezien en gesproken. Ik spreek hier met iedereen spaans en ik ben verbaasd hoe goed me dat afgaat.


Zaterdag 5 november '11


Vandaag ben ik begonnen met naar een internetcafe te zoeken, de moeder zei dat er eentje om de hoek was maar die kon ik niet vinden dus ben ik maar wat verder gaan lopen en aan iemand gevraagd en die zei dat er eentje verderop was dus ben ik nog maar verder gaan lopen en heb er dan uiteindelijk eentje gevonden. Daar met papa, mama en lex geskyped en uur en een half op het internet gezeten voor maar 45 cent! Daarna weer terug naar huis gegaan wat middag gegeten de vader ontmoet, die heel aardig is. Toen zei de moeder en een vriendin van haar dat om mijn spaans te verbeteren ik ook spaanse boeken moest lezen. Ze hebben me dan wat strips voorgesteld en die dan maar gelezen. Van ene Quino en die blijkt heel populair te zijn en het was ook best wel grappig. Daarna weer terug naar beneden gegaan en heb ik met het broertje ping pong gespeeld. Hij bleek heel goed te zijn en de eerste partijen verloor ik dan ook dik. Naarmate we meer speelde begon ik ook te winnen. We hebben uiteindelijk de hele namiddag gespeeld tot het avondeten. Na het avondeten ook nog met hem geping pongd en nu op het einde kon ik hem meerdere keren verslaan. We hebben uiteindelijk de hele avond gespeeld en dat was heel leuk! We hebben tot 23h gespeeld en toen vond ik het wel tijd om naar bed te gaan want morgen ga ik met de familie naar de kerk. Lijkt me wel leuk omdat ik nog nooit een mis heb meegemaakt dus ik zal wel zien hoe dat wordt. Het is nu 23h30 dus ik ga maar slapen en ik zal wel zien wat morgen brengt ?


Zondag 6 november


Vanochtend ben ik dus naar de kerk gegaan en daar een kaarsje aangebrand en die moet voor mijn geluk en dat van mijn familie en vrienden zorgen. Het kaarsje ging echter vrij snel uit maar gelukkig geloof ik daar niet zo in dus het zal wel goed komen. Daarna wat gaan lunchen met de moeder en het broertje bij een soort van BBQ restaurant. Daar heel veel lekker vlees gegeten, echt overheerlijk! Daarna naar huis gegaan en weer een beetje geping pongd en dit keer was ik beter als het broertje en heb ik hem meerdere malen verslagen. Daarna even naar de lokale supermarkt gegaan om wat rond te lopen want ik heb nog niet echt veel te doen. Op de heenweg zag ik al een voetbalclub en op de terugweg ben ik daar even naar binnen gegaan en gevraagd of dit ‘Pelota de Trap' was, de club waar ik over een maand ga voetballen. Dat bleek zo te zijn dus dat komt perfect uit want het is maar 5minuutjes lopen van mijn huis en er ligt nog wel degelijk wat gras op de velden. Toen ik thuis kwam kwam de andere volunteer even in mijn kamer en daarmee even gesproken en wat gegeten dus dat was heel leuk en hij gaat me morgen namiddag cochabamba een beetje laten zien. Toen weer wat geping pongd en jammergenoeg verloren...


Maandag 7 november 2011


Vandaag heb ik niet veel gedaan. Veel gelezen, beetje door de stad gelopen en even naar een internet cafe gegaan. Ik ben rond 15h nog wel even naar het kantoor van Projects Abroad gegaan en heb daar wat boeken gekregen over engelse lessen die ik kan geven en hoe en ook voorbeelden van lessen, dus dat is wel handig. Morgen dus mijn eerste dag als leraar op de universiteit, ik heb er zin in!


dinsdag 8 november 2011


Deze ochtend ben ik dus opgehaald om 8h30 om naar de universiteit te gaan, El Universidad Mayor San Simon. We namen de bus maar degene die wij moesten zat telkens vol dus namen we maar een andere die daar in de buurt stopt. Op de universiteit aangekomen gelijk hartelijk wekom geheten door 2 engelse leraressen. De vrouw die me van huis had opgehaald liet me de universiteit een beetje zien en toen ging ik een klas binnen van een van de leraressen. Ik moest me voorstellen en er was nog maar een paar minuutjes les. Na de les vond de lerares dat een paar leerlingen mij de universiteit moesten laten zien. Dus haar beste leerlingen die geen les hadden lieten mij de universiteit zien. Heel aardige meisjes, waaronder een een grote Bieber-fan. De universiteit is een beetje oud en de klassen zijn klein maar voor de rest is hij wel mooi en vooral heel groot! Ze hebben mij de universiteit laten zien en toen wat met hun gedronken, papilla con leche. Een lokale vruchtenmilkshake. Best wel lekker. Toen mocht ik de laatste minuten van een andere les volgen waar ik me weer moest voorstellen, en mijn naam blijft overal een struikelblok, maar wel een goede ijsbreker. De klas moesten allemaal presentaties doen. Om 13h was ik klaar en mocht ik weer naar huis. De vrouw van projects abroad ging met mij mee om het nog een keer uit te leggen hoe ik er moet komen enzo. Ik had van de lerares de presentatie van de leerlingen gekregen en die moest ik verbeteren. Dus na de lunch ben ik daar maar aan begonnen. Dat viel flink tegen! Nadat ik dus ben rondgeleid deze ochtend door enkele meisjes die goed engels konden en waar ik gewoon mee kon spreken dacht ik dat het niveau wel redelijk goed lag. Nee dus.. ik ben bijna 2 uur bezig geweest met het corrigeren van 7 korte essays. Zoveel fouten. Sommige waren goed maar de meesten niet. Hier is een voorbeeld van een zin die ik moest ontcijferen: ‘In this onfortunate event the people were hurts and unharmed also very frightened the people suffered watched this.' Dit is danook het slechtste wat ik ben tegen gekomen maar dat zegt genoeg over het niveau van sommigen. Er was dan ook een meisje die vroeg of ik na de lessen haar nog wat lessen kon geven maar ik weet mijn rooster nog niet dus dat zal ik wel een andere keer doen. Morgen moet ik er weer om 8h15 zijn!

Reacties

Reacties

Anja

Wauw Sjoerd, al een hele reis achter je, maar uiteindelijk goed aangekomen en een leuk home met aardige mensen ontmoet. Schattig dat je de non ging helpen, zie het al voor me hahaha.. Verder heb je het al aardig naar je zin. Veel plezier met het lesgeven.
Anja

Simon

Bijles? Ja ja zo'n knappe lange Europeaan is natuurlijk een geliefde leraar :)
Heel mooi verslag, Sjoerd! Ga zo door!

Janty

Prachtig war een mooi verhaal zit nu op dat klene ding van pa dus voor my niet ha ndig maar heb het met veel plezier gelezen groet en veel plezier

Simon

fotootjes?

Alfie

would be cool if I understood it! I'll try put it in google translate :P hope ur having fun!

ingrid

super leuk verhaal,Sjoerd en grappig geschreven!! leuk ook met die nonnen..ha ha...snel een kruis slaan en weer verder gaan, doet het altijd goed...Je zal wel goed daar bij de vrouwen liggen ha ha ach ja waar niet he!! enne brand ook nog een keer een kaarsje voor mij XXX

Herbert

Mooie verhalen Sjoerd!

Opa en Oma

Mooi verhaal Sjoerd.
Volgende etappe op naar de nonnen in Ecuador.
Groeten uit Midwolda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!