Sjoerd in Zuid-Amerika

On the way to BA

Woensdag 15 februari


Gister El Calafate een beetje bekeken en met alle mensen die we sproken vonden ze dat het heel raar was dat wij El Calafate gewoon passeren om niet eens de befaamde glacier Perito Moreno te bekijken. Ik had mijn ticket naar Puerto Madryn al gelijk gekocht voor vandaag toen we bij de busterminal aankwamen en Elisa en Lauren hadden hun ticket naar Puerto Natales ook al gelijk gekocht voor de volgende dag, dus er zat niks anders op dan de stad een beetje te bekijken en te wachten op vandaag, om onze reis te vorderen. Ik had achteraf misschien beter een ticket voor morgen kunnen kopen naar Puerto Madryn om dan vandaag Perito Moreno te bekijken, maar de mensen in de hostal in El Chalten zeiden dat wij het mooiste van Parque Nacional de los Glacieres al hadden gezien met de Fitz Roy pieken. Vandaar dat we El Calafate gebruikten als tussenstop naar andere plekken. Maar ja, hiermee heb ik dan tijd en geld, vooral veel geld bespaard want het was redelijk duur om de glacier te bekijken omdat je een bus daarnaartoe moet nemen en om hem dan goed te willen zien ook nog een boot moet nemen. Dus al bij al niet zo erg dat we dat hebben overgeslagen. Gisteravond dus gewoon wat bananascrambles gespeeld en we waren redelijk moe dus zijn rond 23h al gaan slapen ofzo. Deze ochtend heb ik dus afscheid moeten nemen van mijn Amerikaanse amigis. Om 11h ging hun bus en heb hun naar de bus terminal gelopen en daar afscheid van hun genomen. Ik spreek zeker nog met hun af ergens hier in Zuid-Amerika want deze week met hun was één van de mooiste weken tot nu toe. Samen met hun gelift, het prachtige Patagonia gezien, de meest rare, fascinerende man genaamd Luis ontmoet en zoveel lol met hun gehad. Na het trieste afscheid, dat maar een tijdelijk afscheid is, ben ik terug naar de hostal gegaan en daar op het internet gezeten om om 14h de bus naar Puerto Madryn te nemen. Het is nu 21h en kom morgen om 10h 's ochtends aan dus heb nog 13uur te gaan. Ik heb mijn 933-bladzijden boek Shantaram, af en toe een film, een prachtig, oogverblindend mooi uitzicht (ik zit helemaal voorin in de bus dus heb de volledige vooruit voor me om van het uitzicht te genieten) voor me en hopelijk een degelijke nacht slaap om de tijd te doden, dus dat moet geen probleem zijn.

Donderdag 16 februari

Deze ochtend dus rond 10h aangekomen en langs meerdere hostals gelopen en in de Lonely Planet werd een hostal heel erg aangeraden dus had die voor het laatst bewaard en toen ik naar binnen liep werd ik hartelijk verwelkomd door een man genaamd Gaston. Hij boodt me gelijk een thee of koffie aan en voordat ik iets kon doen of zeggen werd ik naar binnen gesleurd om ergens te gaan zitten. Voordat je ook maar iets kon vragen over prijs of wat dan ook wist je al dat je hier de nacht ging doorbrengen. Een superaardige man en de prijzen zijn hier toch overal hetzelfde en zijn glimlach en enthousiasme maakt dan het verschil. Dus hij heeft ons uitgebreid over de stad verteld en over Peninsula Valdes en de verschillende touren die je kan doen. Ik zat in de bus met een Duits meisje die ik ook al meerdere malen in El Chalten en El Calafate ben tegengekomen en ook zei was gevallen voor de charme van Gaston en zit nu dus ook met mij in dit hostal. Vandaag was het te laat om een tour te doen maar we konden mountainbikes huren en dan wat zeeleeuwen gaan bekijken. Het Duitse meisje, Thea, en ik vonden dat wel een goed idee dus na eerst wat gechilled te hebben zijn we rond 13h vertrokken. Het was 14km daarnaartoe en met de wind en de heuvels af en toe was het redelijk vermoeiend. Maar onderweg een frisse duik in de zee genomen en een gezonken schip bekeken die 170 meter van de kust in de zee lag. Dit was redelijk speciaal dus zijn daarnaartoe gezwommen en daar even op het verroeste schip gerust om dan weer terug te zwemmen en onze fietstocht te vorderen naar de plek waar we de zeeleeuwen konden bekijken. Nog een half uurtje gefietst en na een entrance fee van 25pesos te hebben betaald konden we de zeeleeuwen zien. Best wel grappig en het waren er ongeveer 20 en vooral de babyzeeleeuwtjes zagen er echt fantastisch en lief uit. Veel viel er niet te zien dus maar weer terug gefietst. Dit ging veel sneller en binnen het uur waren we weer terug in de hostal. Daar even gechilled op het internet en toen ben ik naar het strand gegaan om de stad een beetje te bekijken en te chillen. Het werd al een beetje kouder dus ben niet meer in de zee gegaan maar heb gewoon gerelaxt en mijn boek gelezen. Daarna een stuk vlees gekocht, wat chips en rijst voor avondmaal. Ik had niet echt middaggegeten, op een appel en wat Oreo's na dus was redelijk honger. Ik had zin in een steak dus heb bij een slager een stuk vlees gekocht en die dan 's avonds gemaakt. Dit ging beter dan ik had verwacht en was dan ook heerlijk samen met mijn rijst en mijn pakje chips. Geslaag avondmaal en daarna nog een beetje met Thea en een Nederlandse gesproken. Teun ik heb je advies gevolgd om wat Nederlanders te zoeken om mijn Nederlands bij te houden en die vrouw was echt supergrappig. Een echte Nederlander, heel direct en gewoon heel grappig in haar manier van doen. Nu is het 22h45 en ben redelijk moe en morgen moet ik om 7h opstaan omdat ik een tour heb geboekt om Peninsula Valdes te bezoeken waarbij ik penguins, zeeleeuwen, zeeolifanten en als ik geluk heb misschien ook orka's kan zien.

Vrijdag 17 januari

Vandaag dus om 7h opgestaan, gedoucht, ontbeten en rond 8h opgehaald met een mini-van om naar Peninsula Valdes te vertrekken. Rond 9h30 waren we bij een uitkijkpunt waar we allemaal zeeleeuwen konden zien. Er waren 4 harems met allemaal een stuk of 20 zeeleeuwen met hun babyzeeleeuwtjes. Dat was dus heel erg mooi en best wel grappig en schattig met al die kleine zeeleeuwtjes. Ze maken wel redelijk veel lawaai en ze klinken een beetje als schapen dus dat was iets minder. Daarna vertrokken om wat pinguins te bekijken. We mochtten telkens enkel van afstand kijken en de dieren waren met een hek van ons verwijderd. Maar de pinguin waren echt supergrappig in hun zijn gewoon. Na de pinguis zijn we naar de zeeolifanten gegaan maar daar waren er nog maar 3 van over omdat de rest al is gemigreerd naar koudere noorden neem ik aan. Dus dat was niet zo indrukwekkend en ze lagen nogal ver dus dat was best wel jammer, maar ik heb ze kunnen zien. Onderweg zijn we nog allemaal guanaco's (een soort lama's) tegengekomen en de peninsula is ongeveer even groot als Nederland en die hebben we dus in één dag bekeken dus veel in de bus gezeten. Tegen 15h waren we in Puerto Piramides waar we nog wat zeeleeuwen hebben gezien en daar hadden we dan 2uur vrij om te lunchen en als we zin hadden in de zee te zwemmen. Ik had niet zoveel zin om te zwemmen en heb wat gegeten en mijn boek gelezen (Shantaram, een echte aanrader!). Om 17h vertrokken met de mini-van terug naar de hostal en het is nu 18h40 dus ga straks wat eten en misschien vanavond even uitgaan. Morgen ga ik een chille dag aan het strand doen en gewoon een beetje ronddwalen in de stad en kijken voor bussen naar Buenos Aires. Misschien ga ik met het vliegtuig want de Nederlandse van gister zei dat er bijna geen prijsverschil is dus ik zal wel zien.

Zaterdag 18 februari

Gisteravond laat opgebleven met een Nederlandse, een meisje van Wales en twee Engelse jongens, veel bier gedronken en het was dan ook superleuk en gezellig. Deze ochtend dus pas om 10h30 opgestaan en daardoor ontbijt gemist dus dat was best wel jammer. Zoveel honger had ik toch niet vanwege de kater en ik kreeg wat brood aangeboden van een Joods meisje dus daar heb ik een hap van genomen maar dat was echt supervies brood dus heb het weggegooid. Vandaag had ik niet echt een plan en wou gewoon chillen aan het strand en niet veel doen. Het enige dat ik moest doen was een nieuwe SD kaart voor mijn camera kopen want ik heb geen geheugen meer dus dat heb ik deze ochtend gedaan en daarna naar het strand gelopen. Daar tot de namiddag op het strand gelegen en mijn boek gelezen en een beetje gezwommen. Daar heb ik besloten om liftend naar Buenos Aires te gaan omdat ik te veel geld spendeer, de bussen hier veel te duur zijn en tot nu toe is dat altijd goed gegaan dus heb er vertrouwen in. Misschien ga ik alleen naar Bahia Blanca om dan daar een trein te nemen die veel goedkoper blijkt te zijn maar ik zal wel zien hoe ver ik kom. In de namiddag heb ik gewoon in de hostal op mijn netbook gezeten, foto's geupload en niet veel gedaan. Nu is het bijna 22h en ga slapen want ik ben redelijk moe en morgen moet ik fris voor het liften zijn!

Zondag 19 februari

Deze ochtend dus veel ontbeten en aan de hostalbaas gevraagd waar ik het best kon staan om te liften. Hij zei dat dat wel 10km lopen was maar een Nederlands koppel dat het gesprek hoorden zouden een auto huren en dan zouden ze mij wel afzetten van waar ik kon liften. Heel aardig dus van hun en na even naar de supermarkt te gaan om te eten te kopen hebben ze mij bij Ruta Nacional 3 afgezet. Zij gingen naar de Peninsula en ik begon dus met mij liftavontuur. Ik was nog geen 20minuten aan het liften toen ik in de verte een meisje ook zag staan liften. Zij kwam naar mij toe gelopen en vroeg waar ik naartoe ging en ik zij gewoon naar het noorden maakt niet echt uit. Zij moest naar Viedma wat 400km noordwaarts is dus zijn we maar samen gaan staan en beginnen te liften. We hadden niet veel geluk en de enige auto die na ongeveer een uur stopte ging onze richting niet op. We waren rond 11h begonnen en pas rond 13h30 stopte de tweede auto, meer een soort truck die ook weer de verkeerde richting op ging maar hij ging ons naar een plek brengen waar alleen de auto's naar het noorden gaan. Dus 10minuutjes in de achterbak van die truck gezeten en toen weer afgezet. Daar stonden we volgens mij nog geen uur toen er een vrachtwagen stopte. Hij ging naar Sierra Grande, wat noordwaarts was dus dat was perfect. Het meisje waar ik mee liften was trouwens een Spaanse van Madrid die in Barcelona woont genaamd Lea. Zij deed het praten in de vrachtwagen en ik dobberde een beetje weg, proberend te slapen. Toen weer afgezet in Sierra Grande en daar stonden we ongeveer een half uur toen er een oude auto stopte die ons wel wou meenemen. We konden niet echt kieskeurig zijn dus zijn maar bij de ketting-rokende man in de auto gestapt. Hij heeft ons een uur verder gereden en toen moest hij een andere richting uit. Het was toen ongeveer 18h en waren 172km verwijderd van Viedma en 442km van Bahia Blanca (waar ik de trein naar Buenos Aires kan nemen). Daar stonden we ook weer ongeveer een half uur totdat een Franse backpacker stopte die onderweg naar Viedma was. Perfect dus! Hij kon goed Engels dus ik kon het praten doen en hij was echt een supercoole jongen. 28 jaar en al sinds september 2010 aan het reizen. Hij was toen vertrokken uit London op zijn motor naar Vietnam (al zijn spullen en motor en accessoires waren gesponsord door BMW). Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe hij gesponsord is door BMW, maar hij heeft de motor en zowat die hele reis gratis gekregen, op hotelkosten en eten en drinken na. Maar ja vetcool dus! Daar heeft hij 6 maanden over gedaan, is toen naar Australie gegaan en zit nu in Zuid-Amerika. Hij heeft een auto in Chili gekocht en daar reist hij nu in rond. Coole gozer. Hij heeft ons naar Viedma gereden en daar afgestapt. Lea ontmoette daar met een vriendin en ik moest een hostel vinden. Het was ondertussen 21h en het is een beetje een rare stad. Alleen maar jeugd op de straat op een zondagavond en geen enkele hostel dat ik snel kon vinden. Het goedkoopste hotel dat in de Lonely Planet staat was dicht dus heb dan maar aan iemand voor een hostel gevraagd. Zij leidde me volledig fout en ik vond het niet zo prettig alleen zo laat over straat te lopen dus heb maar een taxi gezocht en hem gezegd me naar een hostel te brengen. Hij bracht me naar een bar/restaurant dat blijkbaar ook nog een hostel is. Maar 65 pesos en ondanks dat het er allemaal een beetje dodgy en sketchy uitziet moet het wel goed komen, neem ik aan.. maar ja het liften was dus een geslaagde missie en ik hoop morgen in Bahia Blanca liftend te komen, anders neem ik een bus wat nu heel goedkoop en maar 3uur is en dan vanaf daar kan ik de trein naar Buenos Aires nemen. Deze rit is dan wel weer zo'n 10-14uur, maar ja Buenos Aires here I come!

Maandag 20 februari

Deze ochtend opgelucht opgestaan dat ik al mijn spullen nog had en niks engs was gebeurd tijdens de nacht. Het ontbijt was dan ook niet superveel en met de slechtste koffie die ik tot nu toe heb gehad. Maar ik ging met veel goede moed beginnen te liften om uit deze rare plaats weg te gaan. Veel geluk had ik niet en na twee keer van plek zijn te veranderd om op een strategischere plek te komen was er na 3uur pas één auto gestopt die niet de goeie kant op ging en een paar dronken lui waar ik niet bij wou instappen. Ik had al een beetje vrede gemaakt met terug naar Viedma te gaan en een bus te nemen. Maar na ongeveer 3 en een half uur stopte een mooie Volkswagen die naar Bahia Blanca ging. Perfect dus! Het was een man in de 50 schat ik en hij was heel aardig. Van Argentinie. We kwamen aan de praat en als je zegt dat je van ‘Holanda' bent wordt je al snel in verband gebracht met drugs en prostitutie. Hij zei dat hij nog nooit drugs had gedaan en ook niet veel dronk. Hij was echter wel heel erg geintresseerd in sex en de prostitutie. Hij vroeg me of ik swinger-party's kenden en te vertellen over het nachtleven van Buenos Aires. Het was een hele aardige man en ik verdacht hem van niks maar nadat we bijna bij Bahia Blanca waren zij hij dat hij met een man ging ontmoeten om de ‘sexo' te doen. Ik dacht al dat hij een beetje geobserdeerd was met sex maar verdacht hem er niet van homo te zijn, heb ik geen enkel probleem mee, maar na een subtiele hint van vragend of ik ook naar een van zijn swinger-party's wou gaan vond ik het wel genoeg. Hij ging naar zijn vriend ergens net buiten Bahia Blanca en ik werd 10km voor Bahia Blanca afgezet. Hele aardige man die supersnel reed (200km/h soms). Dus ik was gestrand bij een taxistation en het lukte me niet echt om de stad in te komen en het was net iets te ver om te lopen. Gelukkig kwam er een bus langs en vroeg of die naar Bahia Blanca ging en dat was zo. Ik moest een kaart hebben om te betalen maar die had ik niet. De buschauffeur was echter heel aardig en zei dat ik niet hoefde te betalen. Hij heeft me een paar blocks van het treinstation afgezet en daar mijn ticket naar Buenos Aires gekocht. Ik kon vandaag niet meer op de trein dus heb hem voor morgen geboekt, 72pesos voor eerste klasse en (maar) 12uurtjes. Dus heb veel geld bespaard met dit liften en weer coole dingen meegemaakt. Heb een hostel gezocht en een best wel coole gevonden. Daarna even door de stad gelopen en er was een McDonald's en het was ietsje te lang geleden dus moest daar even langsgaan. Daarna naar het centrum gelopen of even mijn boek te lezen in het park ofz maar dat kwam er niet van omdat er een soort van feest aan de gang was voor carnaval. Allemaal mensen liepen rond en spoten scheerschuim over elkaar heen en er was een parade van allemaal mensen in kostuum en dat was dus heel erg leuk en deed me een beetje denken aan bacday. Daarna terug naar de hostel gegaan even op het internet gechilled en ga nu slapen.

Woensdag 22 februari

Gister heb ik niet veel gedaan. In de middag een beetje door de stad gelopen mijn boek gelezen en in de hostal de Champions League wedstrijden bekeken. 's Avonds de trein genomen en ik was blij dat ik eerste klasse had genomen want zelfs dat was niet echt supercomfortabel luxurieus. Een hele oude trein die heel langzaam ging en de hele tijd op en neer hobbelde. Rond 20h met de trein vertrokken en deze ochtend rond 10h aangekomen. De taxi naar mijn hostel genomen die ik al had geboekt en dit is echt een supermooi hostel. Heb een beetje door de stad gelopen en het is nu 17h en weet nog niet echt wat ik ga doen vanavond, zal wel zien. Morgen heb ik een walking tour geboekt dus dat moet wel leuk worden.

Reacties

Reacties

mam

Prachtig, je liftverhalen zijn ook erg mooi, je moet er wel wat geduld voor hebben en toch ook wel wat durf vind ik, maar je bent goed en veilig aangekomen en dat telt, we zijn hier thuis wel een beetje geschrokken van het treinongeval in BA, maar gelukkig had ik al gezien dat je aangekomen was in BA op facebook dus dat was een geruststelling, groet en besos mam

Opa en Oma.

Liftend door Zuid-Amerika geweldig Sjoerd .Petje af hoor.Goede reis verder en we wachten op je volgende verhalen. Groeten.

Yvonne Sijbenga

Spannend hoor dat liften. Zou niks voor mij zijn. Maar goed dat er leuke mensen zijn die lifters meenemen, persoonlijk heb ik het nog nooit gedaan. Veel plezier in Buenos Aires, en dat je maar snel weer leuke vrienden tegenkomt. Denk niet dat dat voor jou een probleem is!

Groetjes en tot het volgende verhaal!!

ingird

weer een mooi verhaal, Sjoerd...al vind ik die homo nogal een linke broeder..maargoed je heb je weer gered! pfff gelukkig maar XXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!