Sjoerd in Zuid-Amerika

De Salar en de laatste dagen.. Chau Amigos!

Zondag 11 maart


Gister moest ik klaar zijn om 8h30 om met de jeep te vertrekken. Het was echter weer Bolivian time dus pas rond 9h zaten we in de jeep. Ik zit samen met Lanny, een australische, Maya, een Franse en Daniel een Engelse. We moesten onderweg wat coca bladeren kopen en Lanny en Daniel moesten een bril kopen. Toen ze eindelijk terug kwamen werden mijn verdenkingen bestevigd dat Daniel een homo is, doordat hij dit zei: ‘How can you expect a gay guy to find sunglasses in five minutes.'. Maar hij is heel erg aardig en echt supergrappig. Daarna zijn we vertrokken en reden rond het gebied waar ik gister de bergen heb beklommen. Daarna ergens gelunched tussen allemaal lama's in de open velden. Toen naar een klein dorpje gereden en daar de avond gespendeerd. We hadden wat wijn en bier en vandaag moesten we opstaan om 5h en doordat we redelijk veel hadden gedronken hadden we nogal een kater. Echter op pad kon ik in de jeep een beetje slapen en hebben onderweg wat Inca ruines gezien en prachtige meren met flamengo's. Daarna zijn we vertrokken naar de hot springs. Het was nog geen 10graden buiten dus in het heerlijke warme water van wel 40graden was dat overheerlijk. Toen wat gelunched en vertrokken naar onze overnachting. Onderweg door de sneeuw gereden wat fantastisch was en voor Lanny, de Australiaanse, de eerste keer dat ze sneeuw zag. Toen weer wat biertjes gedronken en het is nu 21h30 en gaan straks slapen omdat we morgen weer om 6h30 opstaan

Donderdag 15 maart

Maandag hebben we vele meren bekeken van allemaal verschillende kleuren. Van rode, helderblauwe tot groene en zelfs zwarte. Veel in de jeep gezeten en door de hoogte( bijna 5000m) is het rondreizen redelijk vermoeiend maar met de goede oude coca bladeren is dat geen probleem. We hebben die dag ook een steen gezien in de vorm van een boom wat heel speciaal was en door de sneeuw gereden, wat heel erg raar was want dat had ik al een tijdje niet meer gezien. Die avond kwamen we in Uyuni aan en daar in een hostal overnacht. We kwamen daar rond 17h aan en ik moest wat geld halen en dan zijn we ook maar met iedereen even naar het internet cafe gegaan. Om 19h30 zou het avondmaal klaar zijn dus Rick, een Nederlander, en Maya, de Franse, zijn rond 19h terug naar de hostal beginnen te lopen en Daniel, de Engelse homo, moest nog even op het internet blijven om wat financien te regelen. Hij zei dat hij er niet voor avondeten ging zijn en dat we iets aparts moesten bij houden. Wij hadden dus allemaal gegeten en rond 22h was Daniel nog steeds niet terug. We waren redelijk ongerust want zelfs toen wij terug naar de hostal liepen konden we het niet gelijk vinden. Wat het nog erger maakt was dat Daniel geen woord Spaans spreekt en hij had geen geld en als je hem ziet is het overduidelijk dat hij homo is dus hij was het perfecte slachtoffer om beroofd te worden. Rick, Maya en ik besloten dan ook maar rond 22h met de gids in de auto door de stad te rijden om hem te vinden. Na ongeveer een half uur zoeken, naar bijna elke pub gegaan en internet cafe, vonden we hem eindelijk in de straat vragend naar directies. We waren zo blij om hem te zien want hij was in de volledig verkeerde richting uitgelopen en had de hostal nooit kunnen vinden. Dat was dus een redelijk avontuur met een happy ending. De volgende ochtend, dinsdag, zouden we eindelijk naar de Salar de Uyuni gaan, de zoutvlaktes. Om 5h30 opgestaan, gelijk de jeep in gesprongen en het is inderdaad prachtig. Het had de avond ervoor flink geregend dus de reflecties van alles was wonderbaarlijk mooi. Een beetje daar doorgereden en de toeristische foto's genomen en toen rond 7h ontbeten in het hotel de sal, het zouthotel. En het is echt allemaal van zout, de tafel je stoel, de muren dus dat was wel grappig en tijdens het ontbijt als je zout wou kon je gewoon wat van de grond of muur halen. Na het ontbijt nog wat dieper de Salar in gereden en nog meer toeristische foto's gemaakt. Hier was het water wat minder diep dus konden we er gewoon in lopen wat een heel speciaal effect gaf want als je naar beneden keek zag je wolken en als je naar boven keek ook. Dus dat was werkelijk prachtig en heel erg speciaal. Rond 12h terug in Uyuni en ik zou normaalgezien een bus nemen direct naar Cochabamba maar die ging pas vrijdag dus ben maar met de anderen naar Potosi gegaan hopend om vanaf daar een bus te kunnen nemen. Rond 16h waren we in Potosi en zijn Daniel, Rick en Maya vertrokken om een hostel te vinden en ik heb in de busterminal een ticket naar Cochabamba gekocht. De bus ging pas om 20h45, dus ben naar de hostal gegaan waar de anderen waren, met hun wat gegeten en rond 21h vertrokken met de bus. Heb de busrit lekker geslapen en normaal gezien rond 7h moesten we in Cochabamba aankomen. Maar ze zijn hier aan het protesteren om de wegen breder te maken en een extra rijvak te maken omdat er teveel ongelukken zijn. Dus rond 6h waren we ongeveer 50km buiten Cochabamba met een roadblock voor ons. Ik dacht die gaan wel weg en over een uurtje ofzo laten ze ons wel passeren. Dat was niet het geval en rond 8h vroeg de persoon naast mij of ik ook naar Cochabamba ging en ik zei ja en hij zei dat hij ging lopen en proberen een taxi te nemen. Dus we zijn dan maar beginnen te lopen. De man was echt heel erg aardig, ik schat dat hij in de veertig is en hij was met zijn ouders aan het reizen. Zijn vader was 83(!!) en zijn moeder moet ook rond die leeftijd zijn geweest. Dat maakte hun allemaal niks uit en ze waren zelfverzekerd om het hele stuk naar Cochabamba te lopen. Onderweg hadden we geluk en konden in de achterbak van een truck springen. Ik dacht dat we nu helemaal naar Cochabamba gingen gaan en dus over een uurtje gingen aankomen. Maar nee, ze zijn hier ietsje slimmer met de roadblocks en doen er eentje ongeveer elke 10km. Dus na 10km in de truck kon die niet verder en moesten dus weer gaan lopen. Ik was zo onder de indruk van die oude man dat hij het hele stuk wou lopen dat ik mijn zware rugzak vergat en hun hielp met hun spullen te dragen. We hebben ongeveer wel 3 of 4 taxies of in de achterbak van een truck of één of andere auto genomen en volgens mij wel 15km gelopen. Dus in plaats van om 7h aan te komen, kwam ik pas om 17h aan in Cochabamba. Ik was superblij dat ik er was en heb lekker wat gegeten. De familie was in La Paz maa rde huishoudster en haar dochter waren er en er is nog een vrijwilliger hier dus daar heb ik een beetje mee gesproken, even naar het internet gegaan en de lerares van de universiteit gebeld om te vragen of ik vandaag langs kon komen. Dat was geen enkel probleem. Daarna ben ik met de vrijwilligers ergens gaan eten en er was geen enkele vrijwilliger meer die ik kende op één na, maar die is een beetje raar. Dus ben met hun uitgegaan naar Lapsus, het was te lang geleden dat ik daar was geweest dus dat was weer heel erg leuk. Rond 3h ongeveer thuis gekomen en omdat ik geen sleutel had en normaalgezien zou Julia, de andere vrijwilliger in dit huis, de deur open doen als ik haar belde. Ze werd echter niet wakker dus heb over de muur moeten klimmen, wat redelijk moeilijk was maar uiteindelijk wel gelukt. Deze ochtend was ik rond 9h weer op de universiteit en het was weer superleuk, Pichucha, de lerares, weer gezien en vele andere studenten. In haar eerste twee lessen moest ik gewoon een beetje helpen en toen de derde les met Monica moest ik helemaal zelf doen. Ik had natuurlijk niks voorbereid en Monica zei gewoon, vertel over jezelf en over je reis en wat je allemaal hebt gedaan en daarna zullen we vragen stellen. Dus ik heb mijn verhaal gedaan en de klas was heel erg geintresseerd en toen realiseerde ik me pas echt wat een fantastische reis ik heb gemaakt. Monica zei ook toen ze me weer zag dat ik meer volwassen was geworden en ben veranderd in een goede manier. Dus die les van anderhalf uur heb ik gewoon gesproken over mijn reis en mezelf en al hun vragen beantwoord die ze hadden. Ze waren zelfs zo geintresseerd dat na de les ze nog met vragen kwamen. Echt fantastisch om weer op de universiteit geweest te zijn! Daarna thuis wat gelunched en ik was redelijk moe dus even een sieste gedaan en rond 16h werd ik wakker en ik wou naar de voetbalclub gaan om ook hun weer te zien. Dus daarnaartoe gegaan, maar het is donderdag en vergat dat die dag er geen trainingen zijn. Maar heb de trainers wel gezien en morgennamiddag kan ik even komen dus dat ga ik zeker doen. Morgenochtend ga ik trouwens ook weer terug naar de universiteit. Daarna met een vriendin hier afgeSprokEn en wat gegeten en dat was heel er leuK. Nu iS het 23h45 en ga slapen want morgen moet ik weer op de universiteit zijn en mijn bus boeken en hopelijk gaan daar geen problemen mee zijn met de roadblocks. Zaterdagochtend wil ik dan vertrekken naar La Paz, om vanaf daar een bus te nemen naar Lima. Mijn vlucht is om 23h30 de 19e dus als ik de 17e vertrek heb ik twee dagen om daar te komen dus dat moet wel lukken.

Vrijdag 16 maart

Deze ochtend naar de universiteit gegaan en het was echt heel leuk om weer te helpen met les te geven en ook Pichucha zei dat ik veranderd was in een positievere manier en meer volwassen was. De eerste twee klassen waren dus heel leuk met haar en toen met Monica moest ik de eerste 10minuten van haar les overnemen, ze zei me een beetje wat ik moest doen maar veel instructies had ik niet. Het ging me echter heel goed af en heb zowat de anderhalf uur alleen gedaan met Monica die soms langskwam om wat te helpen. Dus dat ging veel beter dan voordien. Daarna van de universiteit naar huis gelopen omdat de bussen van route zijn veranderd en het is maar een 40minuten lopen ofzo. Toen ik thuis aankwam was er echter niemand thuis en ik heb geen sleutel dus heb maar besloten om naar een internetcafe te gaan en mijn vliegtickets afgeprint. Daarna naar de busterminal gegaan en mijn bus voor vanavond om 22h30 naar La Paz geboekt. De wegblokades moeten geen problemen meer veroorzaken en vanaf daar kan ik een bus naar Lima nemen om mijn vlucht terug naar huis te nemen. Daarna weer terug naar huis gegaan en ze waren er weer dus wat gelunched en toen naar de boekenwinkel gegaan en daar heb ik mijn Lonely Planet en nog een ander boek ingeruild voor een nieuw boek. Nu heb ik dus twee boeken en 5 verschillende magazines dus ik moet de tijd wel kunnen doden. Dan naar de voetbal gegaan en daar weer lessen met de leraren gegeven wat weer heel leuk was. Naar huis gegaan, een lekkere douche genomen en het is nu 19h45 en ben klaar met inpakken dus ik kan aan mijn helse rit beginnen. Maar ik ben goed voorbereid met veel te lezen en alles is opgeladen dus kan wat op mijn gsm, iPod en netbook spelen.

Donderdag 22 maart

Het is nu 10h en ben net lekker ontwaakt in mijn eigen bed, eigen huis en kan straks weer lekkere melk drinken met een broodje hagelslag, kan er al niet op wachten! Maar de reis terug was niet zo erg, vrijdagavond heb ik de bus om 22h30 naar La Paz genomen. Mijn host-ouders hebben me persoonlijk afgezet, wat heel aardig was. Toen rond 6h was ik in La Paz en pas om 8h gingen alle hokjes open om tickets te kopen dus ben naar een café gegaan die ik nog kende die 24h open is en wi-fi heeft. Dus daar tot 8h gezeten en dan weer een taxi terug naar de busterminal genomen. Daar kon ik gelijk een bus direct naar Lima nemen, voor de eerste keer full-cama genomen omdat de reis 30uur ging zijn. Eerst met een klein busje naar de grens gereden, die deze keer zonder problemen overgestoken en rond 13h zat ik in mijn bus naar Lima. Alleen Spaansgesynchroniseerde films op de tv dus heb mijn eerste boek uitgelezen en de rest heerlijk geslaapt (mede door 2 valiums). Toen was ik al rond 14h in Lima de 18e, dus heb die dag een beetje door de stad gelopen, wat gegeten, souvenirs gekocht en vroeg gaan slapen in een lekker bed. De 19e ben ik dan naar het strand gegaan, even gezwommen, de rest van de stad bekeken en ondanks dat iedereen zei dat Lima niet veel was vond ik het een hele mooie stad. Om 20h30 de taxi naar het vliegtuig genomen en om 23h30 zat ik zonder problemen op mijn vlucht naar Toronto. Heerlijk geslapen (alweer bedankt valium) en rond 9h was ik in Toronto. Pas om 18h ging de vlucht via Montreal naar Brussel dus heb Toronto maar een beetje bekeken. Hele dure stad en had niet genoeg geld om de CN Tower in te gaan, maar de kassier was heel aardig en ik miste 50cent ofzo dus liet ze me gewoon binnen. Daarna een beetje door de stad gelopen en rond 15h was ik weer terug op het vliegveld. De vlucht naar Montreal en Brussel tesamen waren nog geen 10h dus superkort vergeleken met al mijn lange busritten. Gisterochtend om 9h in Brussel aangekomen en hartelijk verwelkomd door Mama, Papa en Lex. Fantastisch om hun weer te zien! Ik heb hun nog vele anekdotes te vertellen en iedereen die mijn blog heeft gelezen dankjewel om mij te hebben gevolgd en deze blog was zoveel voor jullie als voor mij want nu kan ik deze reis nooit meer vergeten. Als er twee dingen zijn die ik heb geleerd, zijn dat dat Coca-Cola de koning van reclame is, ze hebben advertenties op de meest afgelegen plekken en ik weet nu hoe ik een volledige appel moet opeten! Ik denk dat 5 maanden door Zuid-Amerika mij toch wel iets hebben bijgeleerd.

Reacties

Reacties

mam

Ik lees nu je laatste blog terwijl jij in de kamer op de PS 3 zit te spelen, een gelukkiger moeder bestaat er op dit moment niet, tis alsof ik terug bevallen ben, daar kun je het geweldige gevoel mee vergelijken, maar dit terzake, ik heb je verhalen met zoveel plezier en soms met een traan gelezen, geweldig en ik ben zo trots op je!!!!!!
besos hoef ik niet meer te zeggen want ik kan ze nu persoonlijk geven..........

Opa en Oma.

Sjoerd bedankt voor alle mooie verhalen.Het verhaal is nu ten einde,misschien komen er in de toekomst nog meer. Tot ziens.

Anja&Isa

Thanks voor je fantastische leuke verhalen!!!!
Ik heb er van genoten en het was alsof ik in je rugtas meereisde........

Yvonne sijbenga

Hoi Sjoerd

Het is intussen al dinsdag en jij bent al weer een paar dagen thuis! Weer een mooi verhaal, en zo te zien was je blij te eindigen waar je begonnen was. Het was heel leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Nu kun je thuis weer genieten en lekker eten, en je vrienden weer zien.
Ik heb intussen van je moeder al het één en ander gehoord, en ben zeer benieuwd naar je foto's! Dus binnenkort kom ik die foto's bewonderen.

Groetjes Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!