Sjoerd in Zuid-Amerika

La Universidad en de mooiste dag tot nu toe

woensdag 9 november 2011
vanochtend om 7h15 opgestaan omdat ik om 8h15 op de universiteit moest zijn. Ik nam echter voor de eerste keer de bus alleen en een andere dan we de vorige keer hadden genomen dus ik wist niet echt hoe deze ging. Ik ben dan ook maar uitgestapt toen ik dacht dat ik er was, dat bleek niet zo te zijn.. maar aan wat mensen op de straat gevraagd waar de universiteit was en toen vond ik hem uiteindelijk. Ik was echter op de verkeerde faculteit en omdat de universiteit nogal groot is kon ik mijn faculteit ook niet gelijk vinden, maar aan wat studenten gevraagd en uiteindelijk heb ik het gevonden en daar was de lerares die ik zou bijstaan op me aan het wachten. Ik was maar een kwartiertje te laat dus zo erg was het niet. In de les moest ik dan de leerlingen helpen met de uitspraak, want die is niet al te goed van hun, zelfs van de lerares. Nadat te hebben gedaan moesten de studenten mij interviewen. Ze moesten mij dus allemaal vragen stellen over mij en die moest ik dan beantwoorden. Bij de vraag hoe oud ik was keken ze allemaal verbaasd dat ik nog maar 18 was. Maar dat heeft vooral met mijn lengte te maken want ik heb hier nog niemand gezien die groter of even groot als mij is. Ze kregen dan als huiswerk dat ze alle informatie die ze mij vroegen in een kort opstel moeten neer pennen. De les daarna was precies dezelfde dus ik moest alles weer opnieuw doen. Hier waren de meisjes echter wel heel geintresseerd in mij. De vraag of ik een vriendin had, die ik met nee beantwoorden namen ze dan ook hartelijk in ontvangst want na de les moest ik gelijk mijn nummer geven en werd die aan meerdere meisjes doorgegeven. De les daarna was met een andere lerares en daar moest ik niet zoveel doen en werd ik eerder afgeleid door het trillen van mijn gsm dan door de les zelf. Om 13h was ik weer klaar en kreeg ik weer wat huiswerk mee om na te kijken mee maar dat hoeft pas tegen volgende week terug gegeven te worden dus daar heb ik nog tijd voor. Ik ben nu echter bezig met mijn les voor te bereiden voor morgen want dan zal ik mijn eerste 2 lessen alleen geven. Eerst moet ik een lerares vervangen die naar een meeting moet maar zij zal dezelfde les geven daarvoor en die moet ik gewoon opnieuw doen met een andere klas. Dat is dus niet zo een probleem. Met de andere lerares moet ik het echter hebben over prepositions, want het was mij opgevallen in de essays dat ze daar niet al te goed in waren. Gelukkig staat er in het boek dat ik van projects abroad heb gekregen genoeg over prepositions dus het zal me normaalgezien wel lukken om een lesje te vullen. De rest van de dag heb ik in het internetcafe gespendeerd en mijn boek gelezen.


donderdag 10 november 2011
Daniel, mijn huisgenoot, wou met me mee gaan naar de universiteit om wat foto's te nemen omdat hij dat heel leuk vindt. Ik had daar geen enkel probleem mee dus hij kwam deze ochtend met mij mee naar de universiteit. Ze hadden dus als huiswerk gekregen dat ze een presentatie over mij moesten doen in de 1e persoon. Ze hadden dus allemaal hele mooie presentaties en die moest ik dan op het gebied van grammatica verbeteren. Dit was heel leuk en Daniel heeft foto's gemaakt met mijn camera en de zijne. De les daarna moest ik hetzelfde doen en normaalgezien zou de lerares halverwege de les weggaan voor een meeting maar die bleek uiteindelijk niet door te gaan dus heb ik de les gewoon met haar gedaan. Toen moest ik wel een les helemaal alleen gaan doen. Ik was een beetje nerveus maar ik had me voorbereid dus het lukte wel. Ik liet ze allemaal zinnen maken en daarin moesen ze prepositions gebruiken, daarna liet ik ze 1 voor 1 naar voren komen om een van hun zinnen op het bord te schrijven en die ging ik dan nakijken. Ik was verbaasd hoe goed ze het deden en vond het dan ook jammer dat ik niet zoveel had om te corrigeren. De klas was dan ook met ongeveer 30 studenten, als het niet meer waren dus het werd na een tijdje een beetje saai vond ik persoonlijk omdat elke leerling steeds naar voor moest komen om een zin op te schrijven, de lerares zei echter achteraf dat het helemaal niet zo saai was. Daar was ik ongeveer een uurtje mee bezig maar omdat de lessen hier 90minuten zijn had ik nog een half uurtje te gaan. Ik had gelukkig nog een oefening voorbereid waarbij ze tegen elkaar moesten praten over wanneer en hoe zij het nieuws hadden vernomen van 9/11, want daar hadden zij een documentaire over gezien. Ik zelf kon me dat nog goed herrinneren maar dat bleek niet voor iedereen zo te zijn, maar ze waren met elkaar in het Engels aan het spreken dus mijn missie was geslaagd. Ik ging ook nog met een van de leerlingen praten over wanneer hij het hadden vernomen van 9/11 maar die jongen zijn engels was niet bijster goed en begon gewoon zijn levens verhaal te vertellen over hoe hij op zijn 12e al moest werken en pas sinds een paar jaar terug in Bolivia is en eindelijk kon studeren. Leuk verhaal, maar daar ging de les niet over, maar hij heeft tenminste een beetje engels gesproken. Toen na de les werd ik benaderd door een jongen om zaterdag een voetbalwedstrijd te spelen op de universiteit. Dat vond ik heel leuk dus heb hem mijn nummer gegeven en normaalgezien ga ik zaterdagochtend om 10h een voetbalwedstrijd spelen. Ga ik hun even laten zien hoe goed Nederlanders kunnen voetballen! Na de les wou ik van de universitiet terug naar huis lopen om de stad een beetje te ontdekken, niet omdat ik niet genoeg geld had voor de bus maar eerder omdat ik te veel had. Ik had namelijk enkel een biljet van 50Bs. (wat ongeveer 5 euro is) maar dat kunnen ze in de bus niet wisselen omdat die maar 1.70Bs.(17 cent!) kost. Maar de lerares was zo aardig om me naar huis te rijden zonder het te vragen dus ik ben door haar thuis afgezet :D Normaalgezien zou ik nu naar het kantoor gaan om samen met Daniel en zijn leerlingen de stad te ontdekken maar omdat het regent gaat dat niet door, best wel jammer... maar misschien ga ik vanavond nog naar de universiteit om een klein concert bij te wonen want een meisje had me daarvoor uitgenodigd, maar dat zal ik wel zien want ik weet niet echt hoe het weer gaat veranderen.


Vrijdag 11 november
Gisteravond ben ik dus wel nog even naar de universiteit gegaan met Daniel maar dat meisje dat me had uitgenodigd hebben we niet gevonden en het concert konden we ook niet vinden, maar dan maar een beetje door de stad gelopen en ergens een biertje gedronken, Taquina, mijn eerste in Bolivia, maar het bier was niet zo fantstisch maar wel goedkoop, een liter voor maar 18,50Bs. Toen hadden we afgesproken om vandaag na mijn lessen om 13h iets te gaan eten en de markt te bekijken. Vandaag waren mijn lessen best wel leuk. De eerste les was de lerares te laat dus ben ik maar begonnen met Hangman te spelen en dat vondden ze heel leuk dus zelfs toen de lerares er was speeldden we nog verder. De les daarna weer een beetje hangman gespeeld en toen weer gewoon de les gevolgd. De laatste les was met een andere lerares maar die vindt ik altijd ietsje minder leuk omdat de lerares mij wat minder met de lessen betrekt. Daarna dus met Daniel afgesproken en ergens samen iets gaan eten, een hele maaltijd voor maar 4euro en hij was heel erg lekker en zelfs ietsje te veel. Daarna zijn we dus naar de markt ‘La Gancha' gegaan wat een gigantische markt is n vergelijkbaar is met de ‘suks'die we in Thailand hebben bezocht. Ik had jammergenoeg geen geld meer over om dingen te kopen maar dat zal ik de volgende keer doen, want ik moet zo een boliviaans fluitje en mtusje hebben. Toen moest Daniel naar zijn lessen gaan en zijn we onderweg even langs het toeristisch centrum gegaan om een map op te halen van Cochabamba, dus nu kan ik zelf de weg ook een beetje vinden. We hebben alles te voet gedaan en dus heel veel gelopen, in totaal wel drie uur dus nu ben ik thuis en hoewel het nog maar 16h30, moet ik even rusten, dus ga ik straks maar wat huiswerk nakijken. Morgen heb ik de voetbalwedstrijd om 10h dus daar heb ik wel zin in.


Zaterdag 12 november
Vandaag was mijn mooiste dag tot nu toe! Ben vanochtend dus naar de universiteit gegaan om te gaan voetballen en Daniel was meegekomen om wat foto's te nemen. Het was op een klein voetbalveldje op harde grond net zoals op school. 2 wedstrijdjes van 30minuten gespeeld en beide verloren maar dat vind ik niet zo erg omdat ik het leuke wedstrijden vond en het ook leuk was om te spelen. Het eerste team was heel goed en hoewel we in het begin voorstonden, verloren we uiteindelijk. De 2e wedstrijd ook verloren maar dat kwam meer omdat ik een beetje vermoeid was en de zon en hoogte een beetje zijn tol begon te spelen. Maar ze waren van me onder de indruk dus dat was wel leuk en volgende week kan ik weer komen :D daarna zou ik met Daniel, samen met een meisje van zijn Japanse lessen die ik ook al een keer in de les heb gehad, de stad verkennen. Zij is van cochabamba en haalde ons op in een prachtige oude blauwe Beatle van 1965! Het was dan ook te zien dat hij van'65 was want de gordels waren niet meer aanwezig (niet dat die hier door iemand worden gebruikt). Ze heeft ons eerst naar haar huis gereden waar we iets hebben middag gegeten wat heerlijk was. Toen wou ze ons naar de buitenwijken van cochabamba brengen in de bergen. De rit ernaartoe was werkelijk prachig in de bergen hoewel hij niet zo comfortabel was omdat de oude beatle de berg nauwelijks op kon. De bergen werden de beatle dan ook fataal. Want toen we er bijna waren stopte hij opeens. Aangezien ik niet veel van auto's afweet kon ik niet echt tot hulp zijn en Daniel ook niet dus dan maar iemand langs de weg gevraagd. Hij zei dat we gewoon terug naar Cochabamba moesten gaan want de berg af moest wel lukken. De berg af was dan ook geen enkel probleem, wel een beetje gevaarlijk want de remmen zijn ook niet meer zoals ze waren. Onderweg nog even gestopt om wat te drinken en te eten. Heerlijke Chicha, een lichte alcoholische drank gemaakt van mais. Daar ook weer overheerlijk vlees gegeten. Toen weer op de weg gegaan en naar beneden was geen enkel probleem. Totdat we op een gewone weg kwamen en toen begaf de beatle het volledig.. we waren echter gelukkig aan een drukke straat dus hulp was er gelijk en het bleek gewoon dat we geen benzine meer hadden. Maar tankstations zijn hier ook niet zoveel dus zijn we met een taxi naar een tankstation moeten gaan. Onderweg plastic zakken gekocht om de benzine in te doen. Dan voor 20Bs. aan benzine gekocht en terug naar de beatle gegaan, waar Daniel op ons aan het wachten was want het meisje, Iris, wou de auto niet achterlaten omdat het slot van de auto ook niet meer zo goed werkt. Toen hebben we de auto weer met benzine bijgetankt door een gat in de plastic zak te maken en het in de tank te laten lopen. Dat bleek voldoende te zijn, want na wat haperingen startte de auto gelukkig. Terug naar cochabamba gegaan en naar een bar gegaan en wat gedronken en daar heeft Iris ons een lokaal spel geleerd dat Daniel en ik al eens eerder mensen hadden zien spelen. Cacho heet het, een spel met dobbelstenen en misschien een beetje vergelijkbaar met Yahtzee maar dan met andere regels. Dat was leuk en toen weer terug naar haar huis gegaan om iets te drinken en nog een beetje cacho te spelen. Een leuk spel en aan het einde begreep ik het wel. Toen was het opeen 1h30 en zijn Daniel en ik terug naar huis gegaan met de taxi. Een speciale en fantastische dag, en hoewel we de eindbestemming van onze uitstap nooit hebben bereikt vond ik het toch fantastisch en een supermooie ervaring!

Reacties

Reacties

Anja&Isa

Geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Stoer van je om zo Hey Sjoerd, leuke verhalen, voor de klas te staan en les te geven, terwijl ze, denk ik, ouder zijn dan jezelf. Ohohoh en die meiden die vragen of je al een relatie hebt......hahaha. Hoeveel nummers heb je al? Leuk verhaal met die oude kever, wel ff schrikken. Groetjes vanuit een steeds kouder wordende Nederland.
Xx Isa & Anja

Anja&Isa

Oeps, een beetje raar begin van het verhaal, ging niet helemaal goed...

Simon

Ik ben trots op je als instructeur!

Opa en Oma

We zijn trots op je .
Nu nog een cursus automonteur.

ingrid

hee Sjoerd, alweer een schitterend verhaal!!ik ben altijd weer blij als ik weer mail van je heb! ik denk dat we allemaal super trots op je zijn!!!
Genoeg te beleven daar!! zijn de mensen arm daar of valt het mee...ik google af en toe op Bolivia en ja het is een prachtig mooi land....Kus van ons!!

Simon

Bolivia is op 3opreis aan bod geweest. Check
http://player.omroep.nl/?serid=4924

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!