Sjoerd in Zuid-Amerika

de rest vd week en Villa Tunari

Zondag 13 november


Vandaag heb ik niet veel gedaan, gewoon een relaxe dag. Rond 10h opgestaan wat ontbeten en gedouchet. Daarna wou ik naar het internet cafe gaan maar die was gesloten dus besloot ik om naar de Burger King te lopen omdat ik wist dat ze daar gratis Wi-Fi hadden. Ongeveer een half uurtje lopen en toen daar maar geluncht, Tripple Whopper menu voor maar 3Euro50. De dag dus gespendeerd in de Burger King op het internet, geskyped mijn blog upgedate en niet echt veel gedaan. Er waren echter 3 politiemannen buiten en die kwamen de hele tijd naar binnen en dan keken ze me aan dus dat stond me niet echt aan. Want hier in Cochabamba zijn er veel neppe politiemannen en die zijn meestal met zijn 2 a 3. Echte politiemannen zijn meestal in grotere groepen. Dus ik vertrouwde het niet zo maar ik ben rond 19h weggegaan en heb de uitgang genomen waar ze mij niet konden zien weggaan. Toen ik thuis aankwam bleek dat maar goed ook te zijn want Daniel zei dat het waarschijnlijk neppe politiemannen waren want ze droegen zwarte kledij en normaalgezien draagt de echte politie hier lichtbruine kledij. Maar ja, ze hadden ook niet veel kunnen doen want ik was aan een drukke straat dus dan doen dei neppe politiemannen meestal niet zo veel. Nu ga ik de songtekst van ‘Fix You' van Coldplay opschrijven en een paar woorden weglaten want dat gaat morgen een opdracht worden in de les; ik ga het liedje afspelen en dan moeten zij de ontbrekende woorden invullen.


Maandag 14 november


Vandaag waren de lessen in de ochtend weer gewoon zoals altijd, 's ochtends met mijn lerares Pichucha 2 dezelfde lessen geven met verschillende klassen en daarna een klas met Monica. Maar ik moet vanaf nu met een klein groepje leerlingen die wat extra aandacht willen nade les van Monica nog wat extra les geven. Dus dat moest ik dan doen en heb de les dan een beetje herhaald. Maar het doel van deze les is vooral om de leerlingen te laten spreken dus heb ik gewoon met ze gesproken over van alles en nog wat. Waaronder over huisdieren en een meisje haar hond was kort geleden overleden dus die moest bijna huilen in mijn les. Toen was het 13h45 en was de les voorbij dus nam ik de bus weer naar huis. Maar het was lang geleden dat ik de bus van universiteit naar huis had genomen want de laatste paar keren ben ik of gaan lopen of ergens anders gelunchd. Maar ik nam gewoon de bus want ik had geen zin om te lopen maar hij ging een andere weg dan normaal, maar ik dacht dat hij uiteindelijk wel bij mijn huis zou komen. We gingen echter wel heel ver weg van mijn huis en ik wist dat hij niet goed ging. Ik herkende de straat gelukkig en wist dat die naar een nabij gelegen dorpje, Quilla Qollo, ging omdat we daar toen naar de kerk zijn geweest vorige week, dus ben ik maar afgestapt om niet te ver van huis te zijn. Er staat hier een Christ op een van de bergen, zoals die bekende in Rio de Janeiro maar dan ietsje kleiner dus daar kon ik me dan een beetje op orienteren om terug naar huis te gaan. Ik had mijn map bij dus ik zou mijn weg wel terug vinden en anders kon ik gewoon een taxi nemen. Onderweg aan een man de straatnaam gevraagd en die kon ik op de map vinden en na ongeveer een half uurtje lopen wist ik ongeveer waar ik was. Toen nog ietsje verder gelopen en toen zag ik de supermarkt dicht bij mijn huis en toen wist ik de weg, dus uiteindelijk iets van 45minuten gelopen, wat niet zo erg was, maar vooral heel erg warm zo midden op de dag. Toen was ik rond 15h thuis en om 15h45 moest ik weer terug op de universiteit zijn, dus snel wat gegeten en dan weer terug naar de universiteit gegaan. Daar mijn les gegeven die ik gister dus had voorbereid. Ik had het liedje ‘Fix You' van Coldplay en ‘All Along' van Kid Cudi gekozen omdat die niet al te moeilijk waren om de woorden te verstaan. Die les was dus heel leuk, want gewoon naar de liedjes geluisterd en de woorden ingevuld van de songtekst die ik er had uitgelaten. Het liedje ‘All Along' liet zelfs een zo grote indruk na bij een meisje dat ze er de tranen in de ogen van kreeg en bijna moest huilen. Dat vond ik wel speciaal. Toen weer naar huis gegaan en de bus is volgens mij van route veranderd want hij ging weer niet langs mijn huis, maar ben nu eerder afgestapt en maar zo'n 15minuutjes moeten lopen. De bussen veranderen hier vaak van route heb ik mij verteld en dat word niet officieel opgeschreven ofzo maar dat moet je gewoon ondervinden of van iemand horen. Thuis wat gegeten en 's avonds een beetje tv gekeken en huiswerk nagekeken. Vandaag was wel een speciale dag, twee meisjes gehad die bijna in mijn lessen moesten huilen en de bus die zomaar van route is veranderd. Ik zal morgen dus even kijken of ik een andere bus kan nemen.


Dinsdag 15 november


Vandaag gewoon zoals altijd in de ochtend naar universiteit gegaan. Mijn eerste twee klassen die ik altijd met dezelfde lerares, Pichuca, heb hadden een test van haar. Over de verleden tijd en dan de irregular verbs. Dus de lerares noemde dan een werkwoord en daar moesten zij dan de verleden tijd van opschrijven. Toen ze klaar waren moesten ze elkaars werk nakijken en ik schreef dan de antwoorden op het bord. Deze test was niet al te goed gedaan. Vooral de tweede klas was heel slecht want ik heb het gemiddelde berekend en van de eerse klas was die 45% en van de eerste maar 35%, in de tweede klas waren en dan ook twee mensen met 0%. Heel teleurstellend dus maar Pichuca zei dat ze dit wel had verwacht. Daarna dus met de andere lerares, Monica, een andere les gegeven. Na die les blijven er altijd een paar leerlingen over voor wat extra les die ik dan alleen moet geven. Die was wel weer leuk en na de les moest ik naar het kantoor van Projects Abroad om daar een questionnaire in te vullen over hoe het tot nu toe ging. Ik had geen speciale opmerkingen dus vrij snel ingevuld en daarna naar huis gegaan. Wat middag gegeten en ik was van plan om met Daniel naar een markt te gaan die er alleen in november is. Hij moest eerst nog les geven dus ben ik thuis gebleven en even een dutje gedaan. Het regende echter toen ik net wou vertrekken en we hadden afgesproken om niet te gaan als het zou regenen dus dat was wel jammer, maar we zullen nu morgen gaan. Toen heb ik maar wat huiswerk nagekeken en een beetje tv gekeken. Ik zag dat Nederland 3-0 verloren had tegen Duitsland maar kon geen samenvatting van de wedstrijd op een kanaal vinden. Dat was dus erg jammer, vooral voor jouw Teun. Dit weekend ga ik trouwens met wat andere vrijwilligers naar Tunari, waar ik ga raften en het Nationale Park ga bezoeken. Dat wordt dus erg cool.


Woensdag 16 november


Vandaag niet veel speciaals gedaan op de universiteit, moest een halve les alleen geven omdat een lerares naar een vergadering moest en heb punten moeten geven voor een presentatie. Eentje was goed en de ander heel erg matig. Daarna naar huis gegaan en deze keer nam de bus gelukkig wel de normale route dus dat kwam goed uit. Wat gegeten en toen voor het eerst naar de bank gegaan om wat geld af te halen voor dit weekend. Want dat gaat 650 Bs kosten wat dus redelijk veel is. Toen met de andere vrijwilligers ontmoet en ook ene Aidan een Australier die heel erg chill is en hier ook tot begin januari is. We zijn naar een reisbureau gegaan daar betaald en toen zou ik met Daniel naar de markt gaan maar het was weer aan het regenen. Maar toen ik thuis kwam zijn we na het eten uiteindelijk toch nog gegaan, omdat het gestopt was met regenen. Dit was een erg coole markt en zijn er de hele avond in geweest. Een gedeelte van de markt was speciaal toegewijdt aan allemaal miniatuur dingen, dus werkelijk alles hadden ze in het klein, van kleine kastjes tot kleine popjes en standbeeldjes. Heel erg mooi, ik wou iets kopen maar dat doe ik wel later in mijn reis. Wel nog een armbandje met de kleuren van de Boliviaanse vlag gekocht.


Donderdag 17 november


Vandaag moest ik 's ochtends Monica, een lerares, vervangen 0mdat zij een vergadering had. Dit was een 5e semester klas dus van het laatste semester dus hun Engels zou perfect moeten zijn. Ik moest niet veel in de les doen want zij moesten presentaties geven. De eerste student was echt supergoed in Engels en sprak het vloeiend, degenen die daarop volgden waren iets minder, maar ze waren wel goed in Engels maar niet allemaal supervloeiend. Daarna weer gewoon mijn normale lessen gedaan, naar huis gegaan en even naar het internet cafe. Nu is het 17h30 en ga ik maar wat huiswerk nakijken of tv kijken en vanavond ga ik misschien uit met wat andere vrijwilligers maar dat weet ik nog niet zeker.


Zondag 20 november


Vrijdag was gewoon een normale dag op de universiteit, ik moest wel twee lessen alleen geven maar de lerares had de les al voor me voorbereid, dus ik moest gewoon doen wat zij me had verteld. Het was gewoon korte filmpjes kijken en daar vragen over doen. De lessen daarna waren ook gewoon normaal. Toen naar huis gegaan en de rest van de dag gewoon tv gekeken en even naar het internetcafe gegaan. Die avond was het Daniel zijn laatste avond dus ben ik met hem en zijn Japanse klas uitgegaan. Dat was wel leuk en Cacho, het lokale spel gespeeld. We zijn tot ongeveer 1h in de stad geweest en de volgende dag, zaterdag, moest ik om 6h opstaan om naar de plek van afspraak te gaan om met andere vrijwilligers naar Villa Tunari te gaan. We hadden om 7h afgesproken en iedereen was er ook rond die tijd behalve een andere Nederlander. Uiteindelijk bleek hij niet wakker te zijn geworden door zijn alarm maar we hebben hem wakker gebeld en hem dan opgehaald met de auto waarmee we naar Tunari gingen. Hij was superbrak. Toen 4 uur gereden naar Tunari. Onderweg wat ontbeten aan een prachtig meer en rond 12h waren we in ons hotel. Best wel mooi midden in de jungle. we hadden allemaal kleine huisjes en ik deelde er een met de twee andere jongens, Aidan een Australier en Jan de Nederlander. We hebben toen wat gezwommen en zijn toen vertrokken om te gaan raften. Dit was supercool, of ‘dope' zoals Aidan zou zeggen. Het was ietsje minder wild dan toen we het in Oostenrijk hadden gedaan maar hier was het water wat warmer dus dat was super en het was nog steeds echt abnormaal cool! Onderweg terug naar het hotel een fles rum gekocht van 1,75L voor maar 15euro. Bij het hotel was een riviertje, dus daar hebben we een beetje gezwommen. We hadden gehoord dat het avondeten om 20h30 begon dus rond die tijd zijn we dan ook gaan eten. Het bleek echter dat het om 20h30 eindigde.. maar gelukkig konden ze ons nog wat brood met kaas enzo geven. Niet echt een supergoed maal, maar beter iets dan niets. Na het eten gewoon gechilled met de hele groep, we waren met z'n zevenen, 4 meisjes en 3 jongens. 3 meisjes waren frans en dan nog een amerikaans meisje. Was een supercoole avond en het was dan ook redelijk laat geworden. De volgende ochtend moesten we om 7h30 opstaan om te ontbijten en naar het Nationaal park te gaan. Iedereen was redelijk brak, maar dat maakte niet zoveel uit. In het nationaal park met een gids door de jungle gegaan, een grot ingegaan om vleermuizen te zien en een beetje door de jungle gelopen. Was echt cool! De gids was een beetje saai maar dat maakte niet uit. Toen wat gelunched in een restaurant, Chicharon a Pollo, superlekkere kippenboutjes. Toen terug naar Cochabamba gegaan met de auto en iedereen was zo moe en brak dat we de meeste tijd gewoon hebben geslapen, dus die 4 uur ging redelijk snel voorbij. Nu is het 19h en ga ik straks wat eten en dan ga ik vanavond weer uit met de vrijwilligers. Het was echt een supercool weekend en de andere vrijwillegers zijn echt coole mensen! De ritten heen en terug waren misschien lang maar het was gewoon prachtig om rond te rijden omdat we door de bergen gingen en dat was echt fantastisch mooi, supermooie landschappen! Leek net of we in de film King Kong zaten, supermooie bergen volledig bebosd en prachtige ongerepte natuur.

Reacties

Reacties

Anja&Isa

Hey Sjoerd,
Weer met genoegen je verhalen gelezen. En, vind je het les geven leuk? Of zeg je van niets voor mij. Goed openbaar vervoer hebben ze..zo kom je nog eens ergens....hahaha
Als je er aan denkt, zou je dan voor Isa zo'n leuk armbandje willen meenemen?
Groet vanuit Hoorn

Simon

dope!

ingrid

weer super leuk om weer je verhalen te lezen...vandaag nog aan Nina op de wereldbol laten zien waar je nu bent.....ze vond het wel heeel erruggh ver weg..maar gelukkig heb je het super leuk..vind je lesgeven leuk

mam

bedankt voor je mooie verhalen, we blijven goed op de hoogte via skipe en dit blog, prachtig!
groet, kussen en tot horens

Opa en Oma.

Mooie verhalen Sjoerd.
Geniet van een andere omgeving en nog graag vele
verhalen van je avonturen.
Bevalt het lesgeven een beetje.
Nog veel plezier .Opa en Oma.

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd,

Wat een geweldige leuke verhalen, ben even bezig geweest om alles te lezen, omdat ik wat achterop was.Je had mij een verkeerd adres gegeven! Ik vind het heel knap van je hoor wat je daar allemaal in je eentje doet! Voor de klas staan, bussen die een andere route nemen, spaans praten met jan en alleman, knap hoor! Je zult vloeiend spaans kunnen spreken als je weer terug komt.
Hou het vol met je mooie verhalen, ik zal ze blijven lezen!
Groetjes Yvonne

ingrid

leuk leuk leuk, Sjoerd!! Je kunt wel lekker stappen he daar in Bolivia ha ha.... dikke tuute van ons

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd,

Alweer van die mooie lange verhalen!
Een concert met pamfluit??? Lijkt me op het eerste gezicht niet iets voor jou. Ik blijf me verbazen hoor!
Als je dat voetbal gaat doen, welke leeftijd hebben die kinderen?
Ook leuk dat je al zoveel mensen kent, en dat je de feestjes niet hoeft te missen!! Zie je die mensen waar je woont wel eens, of is het alleen om te slapen.
Veel plezier, en tot de volgende verhalen.
Groetjes Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!