Sjoerd in Zuid-Amerika

Los Kjarkas, het weeshuis en de rest

Dinsdag 22 november

Zondagavond ben ik uiteindelijk niet meer uitgegaan omdat ik te moe was. Gisterochtend had ik dan gewoon weer de normale lessen en in de namiddag moest ik voor de iets gevorderde klas van Pichucha een les voorbereiden. Het moest over migratie en integratie gaan omdat zij het daar over hebben. Dus heb ik een artikel over Mauro Manuel in het Engels gevonden over hoe hij terug naar Angola moet gestuurd worden. Die tekst hebben we dan een beetje geanalyseerd en dan twee kampen tegenover elkaar gezet van wie er tegen of voor was dat hij terug naar Angola moest gestuurd worden. Dit was een supercoole les! Toen thuis wat gegeten en wat huiswerk nagekeken. ’s Avonds kreeg ik een sms van Aidan om uit te gaan. Dus ik ben toen met zo een 10 vrijwilligers naar een bar gegaan wat echt leuk was en veel nieuwe vrijwillegers ontmoet. Het was dan ook erg laat geworden want ik was pas om 2h thuis gekomen met de taxi omdat jan, aidan en ik nog naar 2 amerikaanse meisjes hun huis zijn gegaan. zij Waren Echt van diE supperrijke amerikaanse meisjes Die echt alles hadden.Dus dat was wel grappig om te zien dat zulke amerikaanse meisjes niet alleen maar van TV zijn maar ook echt bestaan. Doordat ik pas om 2h thuis was, was ik vergeten mijn alarm aan te doen dus werd ik deze ochtend pas om 8h wakker, nogal moe van de avond ervoor. Dus heb maar een beetje ontbeten en was uiteindelijk niet al te laat. De lessen waren zoals gewoon maar ik was echt supermoe dus toen ik om 14h thuiskwam heb ik wat gegeten en ben gaan slapen. Nu is het 19h en ga ik straks waarschijnlijk wat eten en ik denk dat ik het deze avond rustig ga houden.

Woendag 23 november

Ik ben gisteravond uiteindelijk nog wat gaan eten met een frans meisje en ben daarna nog even naar het internet cafe gegaan, dus dat was heel leuk. Ik ben er ook vandaag achtergekomen dat er gister een aardbeving was in Cochabamba, een hele lichte maar, 0.4 op de schaal van richter. Maar ik had hem wel gevoeld want toen ik gister tijdens de middag even ging slapen bewoog het huis een beetje maar ben daarna in slaap gevallen dus dacht dat het niks was. Best wel cool, ik wist niet eens dat hier aardbevingen waren. Vandaag niet veel speciaals gedaan op de universiteit. Vele van jullie vragen hoe ik het vind om les te geven en ik vind het wel ok. Ik had eigenlijk verwacht dat het niveau van engels hoger ging zijn omdat het toch op universitair niveau is maar dat valt dus tegen. Maar volgende week is mijn laatste week en dan kan ik voetballessen gaan geven dus daar heb ik wel zin in. Ik kijk er niet tegenop ofzo om naar de universiteit te gaan want de leerlingen zijn heel leuk en ook de leraressen zijn aardig. Dus het is wel leuk ja. Vandaag op de universiteit was wel de elektriciteit in een gebouw uitgevallen dus we hadden geen licht en konden de projector niet gebruiken. Dat was dus wel een beetje raar, maar normaalgezien moet dat morgen weer opgelost zijn. Volgens een lerares moet je daar maar niet al te veel op rekenen want meestal duurt dat wel even voordat ze hier een oplossing voor vinden. Er is morgen ook een demonstratie van de leerlingen voor gratis educatie in Chili, wat dus niet het geval is. Ze demonstreren hier dan om hun te steunen. Demonstraties komen hier vaak voor en volgens mij grijpen ze gewoon elke gelegenheid om te demonstreren. Daardoor gaan er misschien enkele lessen niet door, maar dat zullen we morgen wel zien. Voor de rest ben ik vandaag nog naar de markt, La Gancha, gegaan omdat ik wat schoenen wou kopen om te voetballen want anders gaan mijn schoenen er helemaal aan. Dus ik ben naar de markt gelopen maar zoals gewoonlijk was er weer geen enkele schoen in mijn maat dus dat was niet gelukt. Wel zei een verkoper dat hij voor morgen schoenen in maat 46 zal hebben dus ik zal morgen teruggaan en hopen dat ze mij passen. De meeste maten gaan hier maar tot 44, dus om hier schoenen te vinden wordt nog erger. Nu ben ik redelijk moe want heen en weer naar de markt lopen was ongeveer 2 uur in totaal dus heb veel gelopen vandaag.

Donderdag 24 november

Deze ochtend werkte de elektriciteit weer en er waren niet al te veel mensen naar de demonstratie gegaan dus de lessen gingen gewoon door. De lessen waren zoals normaal en heb de rest van de dag gewoon een beetje tv gekeken en even naar het internetcafe gegaan. vanavond ga ik met andere vrijwilligers uit dus dat gaat weer leuk worden. Ook ga ik morgenavond een band zien uit Bolivia, ik weet er niet veel val maar heb er zin in. Zaterdag ga ik ook naar een weeshuis met de rest van de vrijwilligers om het weeshuis te verfen en met de kinderen bezig te zijn neem ik aan. Daarna gaan we een voetbal- of basketbalwedstrijd spelen dus dat gaat waarschijnlijk ook weer heel leuk worden.

Vrijdag 25 november

Het is nu 11h en ben net wakker geworden... het was gisteravond een beetje te leuk en het was dan ook heel laat geworden, dus ben deze ochtend niet wakker geworden door mijn alarm. Ik ga straks de lerares bellen en zeggen dat ik me deze ochtend niet lekker voelde en daardoor niet naar de universiteit kon komen. Maar misschien heb ik geluk want er waren demonstraties gepland voor vandaag dus daardoor kunnen de lessen niet doorgaan en als dat zo is dan heb ik niks gemist, maar ik voel me redelijk kut dat ik niet door mijn alarm ben wakker geworden..

Voor de rest van de dag heb ik letterlijk niks gedaan, gewoon geslapen en een beetje tv gekeken. In de avond had ik gelukkig wel een plan. Samen met vrijwilligers zouden we naar een concert gaan van een Boliviaanse band ‘Los Kjarkas’ , daarvoor zouden we iets gaan eten bij een van de vrijwilligers. Ik had op de map gekeken waar ze woonden en toen ben ik er naartoe gelopen maar ik zat helemaal fout. Ik zat wel in de goede straat maar het bleek dat er twee straten zijn met dezelfde naam, nogal raar. Dus heb ik maar de taxi genomen en uiteindelijk snel wat gegeten met de andere en toen naar het concert gegaan. Dit was in het grote stadium en de band bestond 40jaar dus het was een groots concert. Het was dan ook echt fantastich! Echt zoals je het verwacht, een paar mannen in poncho op een pamfluit en een gitaar en dan iemand die zingt. Hoewel ik geen enkel liedje kende vond ik het nog steeds supermooi en een echt goed concert.

Zaterdag 26 november

Vandaag moest ik vroeg opstaan om om 7h30 bij de office te zijn omdat we naar een weeshuis gingen om die te verfen. 7h30 Bolivian time dus we vertrokken pas rond 8h30. Toen we er bijna waren bleek er een blockade te zijn omdat er protesten en demonstraties waren in Santa Cruz dus we mochten de weg niet nemen. Er lag echter een zandweggetje naast dus die hebben we dan maar genomen. De bus was vrij groot en al snel kwamen we een andere bus tegen en we konden elkaar niet voorbij. We hebben er ongeveer een uur over gedaan om de andere buschauffeur te overtuigen om een stukje terug te gaan waar we we elkaar wel voorbij konden. Toen was het nog maar 5minuutjes rijden. We kwamen daar aan en werden hartelijk verwelkomd door alle kinderen die confetti over ons heen gooiden. Het waren allemaal kinderen tussen de 5 en 10 jaar neem ik aan. De meeste hebben geen ouders of zijn erdoor achtergelaten en andere hadden of fysieke of mentale problemen. Jan, Aidan en ik zijn al snel met de kinderen gaan spelen en voetballen en toen de andere vrijwilligers de kamers aan het schilderen waren moesten wij de kinderen bezig houden. Dit was superleuk want het was gewoon een beetje met hun voetballen en een beetje rond kloten. Dus dat hebben we dan de hele ochtend gedaan en ik heb ook nog een beetje geverfd omdat ze me nodig hadden omdat ik zo groot ben omdat ze bij bepaalde delen niet konden komen. Daarna hebben we gelunched in het weeshuis en toen zijn we weer terug gegaan. het was echt supercool in het weeshuis en het was fantastisch om met die kinderen te spelen want zij vonden het echt superleuk en konden niet van ons afblijven. Nu is het 17h30 en ben weer thuis en ga vanavond weer uit met de vrijwilligers.

Reacties

Reacties

Simon

Prachtig!

Mam

Prachtig, al die dingen die je doet zullen je bijblijven daar ben ik zeker van.
Ook leuk dat je sociaal al zo goed op gang bent en dan ook nog goede dingen voor anderen kunnen doen wat wil een mens nog meer!!!!!!!

Simon

gevonden op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=XrsKvtdSDlY

Anja&Isa

Hey die Sjoerd, goed bezig met je verhalen, ik geniet ervan en ben best wel een beetje jaloers op je! Elektriciteit die uitvalt, aardbevingen meemaken, demonstraties, je verslapen, leuk vrijwilligers werk (zonder ladder verven haha), voetballen met de kids en natuurlijk lekker stappen met je nieuwe vrienden. Wat drink je zoal als je uitgaat? Zo te lezen is het heffie spul! En slaap je ervan als een roos.!! Veel plezier de komende periode als je de trainer mag gaan uithangen. Uiteindelijk toch nog maatje 46 gekregen?
XXX

Opa en Oma

Vrijwilligerswerk.
Goed werk.
Top.
Goed gedaan Sjoerd.
Tot de volgende keer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!