Sjoerd in Zuid-Amerika

Feliz Navidad!

Woensdag 21 december

Gister was een superleuke dag! In de ochtend gewoon voetballessen gegeven en daarna even naar het internetcafe gegaan. Dan wat gelunched en voor de namiddag lessen heb ik mijn Lonely Planet een beetje gelezen. Ik ga in januari dus naar Cuzco in Peru met die Australier, daar gaan we dan naar Macchu Picchu en daarna moet hij weer terug naar Cochabamba voor zijn vrijwilligerswerk en dan wil ik naar Lake Titicaca gaan. Er is een Boliviaans en peruviaans gedeelte en ik ga de Peruviaanse bekijken. Dit is het hoogste meer ter wereld en ook een van de grootste volgens mij. Daarna wil ik naar Chili gaan maar dat moet ik nog een beetje uitstippelen. Zo ver vooruit wil ik nog niet plannen. Dus gisternamiddag weer voetballessen gegeven en daarna zouden we een dikke party doen voor drie vrijwilligers die weg gaan. Om 20h was ik bij een restaurant waar je een pizzaburger kunt bestellen. Dus die hebben we allemaal genomen, overheerlijk! Het is een pizza met vlees erop en een gebakken ei en dan weer een pizza. Dus een burger maar dan in plaats van brood twee pizza's. Daarna zijn we zoals gewoonlijk naar Lapsus gegaan, waar ze ons inmiddels al kennen en ons elke keer hartelijk verwelkomen. Vorige keer hebben ze zelfs mensen van plaats veranderd omdat er niet genoeg plaats voor ons was. Het was echt een fantastische avond en een prachtig afscheid voor de vrijwilligers die zijn vertrokken. Die zitten nu waarschijnlijk met een gigantische kater in het vliegtuig. Deze ochtend was ik een beetje te laat op mijn werk want mijn alarmen maakte me niet wakker. Was niet erg, en gewoon weer lessen gegeven. Nu is het 12h en ga het vandaag rustig aan doen.

Dus even naar het internetcafe gegaan en in de namiddag weer lessen gegeven. Dit keer moest ik bij de allerkleinste helpen en dat was best wel grappig. Ze waren volgends mij iets van 4 of 5 jaar oud. Eén jongen was echt supergrappig want volgens mij heeft hij een beetje concentratie problemen want hij deed nooit mee met de oefeningen en liep gewoon rond met de bal. Hijzelf had er superveel lol mee dus het kon me niet echt veel schelen dat hij niet mee deed. En toen we een wedstrijd gingen spelen liep hij ook gewoon doelloos rond, hoewel de meeste kinderen dat ook deden. Het was best wel grappig om te zien want ze vielen om de haverklap en scoren deden ze in de verkeerde goals maar dat veranderde niks aan hoe blij ze waren dat ze hadden gescoord. Dat was dus best wel leuk. In de lessen daarna kwam Fredy van Projects Abroad even langs om te kijken hoe het ging. Alles heel goed en ik zei hem dat er maandag en donderdag geen trainingen zijn en ik wist dat hij mensen zocht om volleybal te doen. Dus morgenochtend ga ik volleyballessen geven. Moet wel leuk worden. Daarna wou ik in het clubhuis een truitje van Pelota de Trapo kopen en vroeg aan de vrouw en meneer, die ik vermoed dat de ouders van William zijn, hoeveel zo een shirtje kost. Ze zei dat ik hem gewoon mocht hebben en heb er zelfs een broekje bij gekregen. Het shirtje heeft zelfs nummer 14 dus daar ben ik superblij mee. Ik vond dit wel heel aardig dus ik heb hun mijn Ajax-shirt gegeven. Die was toch een beetje te klein en dat is ook een mooi aandenken voor hun. Daarna heb ik zelfs nog een pet van de club gekregen. Ik ben dus echt verwend door hun. Morgen word ik dus om 10h opgehaald door Fredy om naar de volleybal te gaan en daarna ga ik met de andere Nederlander hier naar La Cancha, de markt, om kado's te kopen voor onze familie voor kerst. Ik weet nog niet echt wat maar La Cancha heeft zoveel random dingen dat ik wel iets zal vinden.

Donderdag 22 december

Deze ochtend werd ik dus voor 10h opgehaald door Fredy. Hij was op tijd en dat was de eerste keer dus dat kwam nogal onverwacht. Het bleek dat ik geen volleyballessen moest geven omdat vanaf morgen tot januari er geen lessen zijn. Dus in plaats daarvan kon ik naar een andere voetbalclub gaan en een andere vrijwilliger hier helpen. Ik had echter mijn shirt van Pelota de Trapo aan omdat ik dacht dat ik volleyballessen ging geven maar ging naar een andere voetbalclub, Academia Real Cochabamba. Dit zijn de twee beste clubs van Cocha en grote rivalen van elkaar. Ik liep daar dus redelijk verkeerd met mijn shirt. We waren gelukkig te laat om nog voetballessen te geven dus ik was even op de club en dan weer weggegaan. Gelukkig dus want ik denk niet dat ze al te blij waren met mijn aanwezigheid met dat shirt. Maar ja dus niet echt veel moeten doen deze ochtend dus maar weer even naar het internet cafe gegaan. Na de lunch met een andere Nederlander naar La Cancha gegaan. ik wou onderweg wat geld afhalen maar dat lukte niet dus dat was nogal raar. In La Cancha was mijn vriend na nog geen minuut in La Cancha al beroofd van zijn gsm. Iemand spuugde in zijn gezicht waardoor hij naar zijn gezicht greep en in de tussentijd haalde iemand zijn gsm uit zijn broekzak. Het ging allemaal te snel om er iets aan te doen dus hij was zijn gsm weer kwijt voor de 2e keer. Uiteindelijk wat rondgedolt in La Cancha en daar heb ik een cake en kaars voor mijn hostouders gekocht en Melle, de Nederlander, wat oorbellen en andere kado's voor zijn familie. Op de weg terug naar huis heb ik wat snoep voor mijn grote broers gekocht en voor mijn jonger broertje wat ping pong ballen. Missie dus geslaagd, want ik heb voor iedereen een kado. Daarna weer even naar het internetcafe gegaan en daarna was het tijd om naar een restaurant gegaan want het was christmas dinner met alle vrijwilligers. Er zijn niet veel vrijwilligers hier meer, maar 8 ofzo, maar Projects Abroad zou voor ons diner betalen dus iedereen was aanwezig. Het was een superlekker buffet met veel overheerlijk vlees. Daarna weer even met de vrijwilligers naar Lapsus gegaan maar ik had geen geld omdat ik dat niet kon afhalen en we waren allemaal wat moe van het vele eten dus zijn snel weer naar huis gegaan. hopelijk kan ik morgen wat geld afhalen anders kan ik wel van iemand lenen want de andere vrijwilligers waren al heel hulpvaardig met het lenen van geld.

Vrijdag 23 december

Deze ochtend ben ik dus naar de trainingen gegaan en ze waren weer zoals normaal. Daarna ging ik naar de bank hopend dat ik dit keer wel geld kon afhalen en gelukkig is het gelukt! Dus dat is een hele opluchting want geld lenen van iedereen de hele tijd is ook niet echt leuk. Na de trainingen weer even naar het internetcafe gegaan. toen ik thuis kwam vroeg de vader me wanneer ik altijd trainingen had. Hij heeft blijkbaar een tv-kanaal hier, dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom ik hem zo vaak op tv zie en hij zo rijk is. Gister vroeg ik iemand van Projects Abroad dan ook of iedereen in zo een mooi huis zit maar ze zei van niet en ze zei ook dat mijn host-vader één van de rijkste mensen van Cochabamba is. Daar heb ik dus superveel geluk mee. Hij heeft dus een tv-kanaal en wil me gaan filmen als ik trainingen geef. Dinsdagochtend heb ik de eerstvolgende training in de ochtend dus dan gaat er een cameraploeg mee en die gaat ons filmen. Woensdag krijg ik dan de beelden te zien en gaan ze mij misschien ook een beetje interviewen. Supercool dus en de vader zei ook dat ik een dvd ging krijgen met alle beelden, dus dat is een heel erg mooi aandenken. Daar heb ik dus echt zin in! Ik ga op tv komen in Cochabamba! Nu is het 13h en ga ik wat chillen en dan in de namiddag weer naar de trainingen toe. Voor nieuwjaar gaan we trouwens naar La Paz, we willen vrijdagavond vertrekken, zaterdag de deathroad doen en dan in de avond in La Paz nieuwjaar vieren. Leuke plannen dus voor volgende week.

Zaterdag 24 december

Feliz Navidad!

Gistermiddag heb ik dus weer trainingen gegeven zoals normaal. Voor de trainingen sprak ik een beetje met een coach over kerstmis en nieuwjaar enzo. Hij vond kerstmis nooit zo een leuke tijd omdat het hem gewoon doet denken aan alle arme kinderen die kerst op de straat moeten doorbrengen en geen kado's kunnen krijgen en hoe de rijke mensen zich daar niks van aantrekken en niks van hun rijkdommen willen delen. We kwamen op het gesprek van onze ouders en hij had zijn moeder al 7 jaar niet meer gezien omdat ze in Spanje zit en niet terug kan komen. Hij was hierdoor zo ontroerd dat hij tranen in de ogen had. Hij zei dat hij zijn moeder heel veel mist. Dit deed mij realiseren dat ik jullie nog geen 2 maanden heb moeten missen en dat het dus helemaal niet erg is dat jullie niet naar Bolivia kunnen komen. Daarna was het tijd om trainingen te geven en op het einde hebben we elkaar een ‘Feliz Navidad' gewenst en een goede knuffel gegeven. Na de trainingen naar huis gegaan, wat gegeten en even uitgegaan met de vrijwilligers. We wouden dit keer voor de verandering eens naar allemaal nieuwe plekken gaan en zijn beeindigd in een chinees restaurant waar het eten echt overheerlijk was en daarna naar een poolbar gegaan. daar even Cacho gespeeld en even gepoold. Dat was echt leuk want het was lang geleden dat ik nog heb biljart. Nu is het 12h en ga straks wat lunchen met de familie en vanavond ga ik naar de vader zijn familie om daar het kerstmaal te eten. Daar heb ik echt zin in want de moeder is een goede kok dus daar kijk ik naar uit!

Het middagmaal hebben we pas rond 15h gegeten en het was een barbecue met overheerlijk vlees. Met de 2 broers, de moeder, vader, vriendin van de moeder en een vriend van de oudere broer gegeten en dat was meer dan genoeg voor de hele dag. Na het eten ben ik dan even naar het internetcafe gegaan en 's avonds zouden we rond 21h vertrekken naar de familie van de vader. 21h Bolivian time dus we vertrokken pas rond 22h. Daar aangekomen een beetje gepraat en kennis gemaakt met de familie. De vader heeft 3 broers waarvan er er 2 waren en dan waren er nog zussen maar dat begreep ik niet allemaal. In ieder geval met iedereen kennis gemaakt, wat gegeten en het was al snel 2h. We zouden normaalgezien met de vrijwilligers uitgaan, maar zoveel vrijwilligers zijn er niet meer en rond 2h had ik geen zin om nog uit te gaan. Dus ben naar huis gegaan met mijn familie en daar de kado's uitgepakt. Ze hadden ook twee kadootjes voor mij. Ik denk niet dat ze dit speciaal voor mij hebben gekocht maar eerder overblijfsels zijn van wat ze nog ergens hadden liggen. Gister spiekte ik namelijk even onder de kerstboom en zag dat er geen kado's voor mij waren en aangezien ik wel kado's had maar ik ze nog moest inpakken vroeg ik of ik wat inpakpapier mocht gebruiken. Dit hadden ze blijkbaar niet verwacht dus volgens mij hebben ze snel wat bij elkaar gehaald en aan mij gegeven. Maar ik heb een leuke schoudertas gekregen en een buidelzakje. Heel erg handig en het is de gedachte die telt dus ik ben er heel erg blij mee.

Zondag 25 december

Vandaag niet veel gedaan, pas rond 12h wakker geworden, een stukje pizza gegeten en rond 14h30 naar de burger king vertrokken. Hier zou ik dan door het gratis wi-fi kunnen skypen met de hele familie. Eerst een BK Tripple Stacker gegeten en dan geskypt met de familie. Was heel erg leuk en gewoon een beetje op het internet gezeten. Dan weer naar huis gegaan en nu is het bijna 19h en ga vanavond uit met de vrijwilligers. Misschien ga ik dan ook uit met mijn hostbroer maar dat is nog niet zeker.

Maandag 26 december

Gisteravond met de vrijwilligers uitgegaan. Was weer heel erg leuk, eerst ergens wat gegeten en daarna wouden we naar een bar gaan waar mijn hostbroer ook ging zijn misschien maar onderweg zagen we een bowling dus zijn daar gestopt. We hebben daar dan een rondje gebowled wat superleuk was! Daarna gingen we naar die bar waar mijn hostbroer misschien ging zijn maar de entrance was 30Bs. dus dat was een beetje te veel en het zag er ook te fancy uit, dus zijn we zoals gewoonlijk maar naar La Pimienta gegaan. superlueuke avond! Deze ochtend zou ik bij mijn andere voetbalclub om 8h30 moeten zijn, en daar was ik dan ook rond die tijd. Onderweg ernaartoe wou ik nog snel even wat eten en ben een restaurant ingestapt, daar voordat ik iets kon bestellen, werd me een soep aangeboden door iemand die daar zat dus heb een gratis soep gegeten en er werd me zelfs bier aangeboden. Ik dacht waarom niet, helpt misschien tegen de kater. Dus daarna naar de voetbalclub gelopen, maar daar was niemand. De andere vrijwilliger waar ik mee had afgesproken was er ook en vond het raar dat niemand er was. Dus we zijn dan maar weer naar huis gegaan en ben gaan slapen. Nu is het 14h en ben net ontwaakt, dus ga wat lunchen en dan waarschijnlijk naar een internetcafe ofzo.

Reacties

Reacties

Opa en Oma

Een prachtig verhaal.
Veel succes met je T.V. optreden.
En een prettige jaarwisseling in je nieuwe omgeving.

Anja&Isa

Wij hopen dat je je verhalen kunt volhouden als je aan backpacken gaat, zodat we je kunnen blijven volgen. Leuk om je op Skype te zien, je zag er erg happy uit en ik kon zien dat je van alles genoot. Heel veel plezier in La Paz met de jaarwisseling en alvast HAPPY 2012 !!

Anja&Isa

Tjee Sjoerd heb net ff Deathroad gegoogeld, met wat voor voertuig ga je die bedwingen? Nogal heavy....

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd,

Je hebt toch nog leuke kerstdagen gehad zo te zien met je andere familie. Wel leuk dat je ook met hen naar hun familie gaat. Je moet daar wel uitkijken met zakkenrollers begrijp ik, wel sneu voor die jongen, en al voor de tweede keer!!
Veel plezier met je deathroad, zal ook even gaan googelen. Je bent al net zo'n waaghals als je vader geloof ik! Veel plezier met Oud en Nieuw, en een gezond en sportief 2012!!

Groetjes Yvonne

Yvonne Sijbenga

Heb dus ook even via google gekeken, en dat is inderdaad niet mis!! Ik neem aan dat jullie met een organisatie naar beneden gaan?? Ziet er wel spannend uit hoor, ook net iets voor je vader, hij zou willen dat hij er bij was denk ik! Veel succes, en zorg dat je heelhuids beneden komt aub!!!

Groetjes Yvonne

ingrid

weer mooi verhaal!! en Sjoerd ik ben zo blij dat ik je gezien en gesproken heb op Skype!! je ziet er super relaxed uit!! Kus Kus!!

mam

Hallo, BBer, geen BVer, geen BNer maar een BBer, wie had dat nou gedacht!
Weer een prachtig verhaal, maar door het vele skipen in bijzijn van de familie wist ik bijna al alles.
Ben wel altijd onder de indruk van de gastvrijheid van iedereen, daar kunnen wij nog iets van leren.
Ik ga niet googlelen voor die deathroad van jou want dat verpest mijn oudejaarsavond, we zullen wel iets laten horen van ons!
vele kussen mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!