Sjoerd in Zuid-Amerika

Laatste week in Cocha..

Dinsdag 27 december

Gister dus naar een internetcafe gegaan en daarna wou ik naar een winkel gaan waar je All-Stars voor 30euro kan kopen, maar toen ik naar huis aan het lopen was van het internetcafe begon het keihard te regenen. Dus maar naar huis gegaan en mijn boek gelezen op het overdekte terras. Heerlijk mijn boek gelezen terwijl het keihard aan het regenen was. Ik was redelijk moe van de avond ervoor dus na het eten ben ik rond 20h30 in mijn bed in slaap gevallen. Deze ochtend dus superfris om 7h30 wakker geworden en naar de voetbal gegaan. vandaag zou ik normaalgezien gefilmd worden maar dat ging niet door omdat de vader me net zei dat het te druk was, maar morgen gaan ze me dan filmen. Nu is het 12h45 ga straks wat eten en dan wil ik even naar de office om te vragen tot wanneer ik hier blijf. Want misschien is het beter om na La Paz gelijk door te gaan naar Cuzco. Want ik kom dan waarschijnlijk de 2e januari terug van La Paz en mijn project is tot de 3e of 4e ofzo dus dat is dan ook niet meer echt de moeite.

Ben dus naar de office gegaan en ik mag na La Paz gelijk door naar Peru, dus dat komt wel goed uit. Maar toen kwam het rare gevoel dat deze week mijn laatste week in Cocha gaat zijn.. ik wist altijd dat ik ging weggaan en heb er ook echt zin in maar als het er dan aankomt is het toch wel raar. Cochabamba is echt mijn tweede thuis geworden. Ik ken de stad supergoed, vind hem echt fantastisch en voel me er zelfs veiliger in dan in Brussel. Ik wist wel dat ik weg moest gaan maar toen ik de confirmatie kreeg van Projects Abroad dat ik na La Paz gelijk door mag gaan, vond ik het op één of andere manier wel jammer om deze prachtige plek alweer te verlaten. Maar dat is het einde van alleen maar het begin van mijn reis, en moet ook wel toegeven dat ik wel zin heb om verder te reizen, maar het blijft aan de andere kant ook wel jammer. Daarna naar de voetbalclub gegaan, weer lessen gegeven, naar huis gegaan, wat gegeten en nu is het 20h15 en kan ik nog even wat gaan drinken ergens maar heb er niet zoveel zin in om weer het huis te verlaten. Morgen word ik trouwens gefilmd, dus moet ik er fris opstaan, haha. Aangezien het mijn laatste paar dagen hier is wil ik morgenavond iedereen uitnodigen die ik hier heb ontmoet om ergens te gaan eten. Ik ga gewoon iedereen een sms sturen die ik in mijn telefoonboek heb om te komen en dan zie ik wel wie er allemaal komt. Ook wil ik morgen naar die winkel gaan om All-Stars te kopen, dus veel te doen morgen.

Woensdag 28 december

Deze ochtend tijdens de trainingen werd ik weer niet gefilmd, omdat er iets met de cameraploeg was ofzo, dus ik ga er niet meer van uit dat ik nog op tv kom.. de trainingen deze ochtend waren zoals gewoon, niks speciaals. Na de trainingen ben ik naar de office gegaan om de papieren in te leveren die ik gister heb gekregen over hoe mijn project was enzo, daar heb ik dan ook al gereserveerd voor een restaurant vanavond. Dus daarna onderweg naar het internetcafe iedereen in mijn telefoonboek een sms gestuurd en de vrijwilligers waren de eerste die allemaal bevestigde dat ze gingen komen. Dus even op het internet gezeten en daar nog wat mensen uitgenodigd waar ik hun nummer niet van heb. Toen naar huis gegaan, gelunched en daarna naar de busterminal gegaan want ik wou weten hoe laat de bussen naar La Paz gaan vrijdag en als het kon ook al een plaats reserveren. Ze gaan vrijdag zowat de hele dag en je kan pas op de dag zelf reserveren. Daarna naar de namiddagtrainingen gegaan, geen tijd gehad om voor de All-Stars te gaan, maar dat doe ik morgen wel. De eerste training, wat altijd met de kleinste kinderen is, had dit keer een nieuw kindje en hij was volgens mij een beetje achterlijk want hij deed niks wat de leraar zei en had ook gehoorapparaten in zijn oren. Dus hij kon echt niet volgen en liep gewoon de hele tijd doelloos rond. Ik ben dus met hem gaan spelen om hem de training voor de andere niet te laten verpesten. Dat was redelijk moeilijk want hij rende de hele tijd naar zijn vader. Maar ik heb hem in bedwang kunnen houden en gewoon een beetje met hem gevoetbald. De trainingen daarna moest ik apart met de ‘archeros', goalkeepers, gaan trainen. Wat heel leuk was want het betekende gewoon dat ik op goal mocht schieten. Tijdens de laatste training begon het keihard te regenen. Dus degene die weg wouden gaan, mochten gaan en de rest mocht een wedstrijd spelen. Er bleven redelijk veel over. Op het eind van de training was ik een beetje met de trainer aan het praten en hadden we het na een tijdje over mijn voetbalschoenen. Ik heb ze toch niet meer nodig in de rest van mijn reis, en ze nemen alleen maar ruimte in beslag in mijn koffer dus heb ik ze aan hem gegeven. Dat vond hij superaardig. Mijn laatste training is waarschijnlijk vrijdagochtend en de rest van de trainingen kan ik wel op mijn Vans doen. Ik weet nu tenminste dat ze goed gebruikt gaan worden. Ik zei wel dat ze redelijk groot zijn, maar dat vond hij niet zo'n probleem. Nu is het 19h30 en heb om 20h gereserveerd voor 10 mensen, er komen echter 13, maar dat moet geen probleem worden. Ze kennen ons daar en maken wel wat extra ruimte voor ons.

Donderdag 29 december

Gister was heel gezellig en ze hebben omdat we meer dan 10 waren naar een andere plaats verzet waar er meerdere mensen konden zitten dus dat was geen enkel probleem. Het was echt heel erg leuk een paar mensen van de universiteit weer te zien. We hebben het echter niet al te laat gemaakt en om 23h was ik alweer thuis. Deze ochtend was ik dus op de andere voetbalclub en daar was tot mijn verbazing een cameraman. Dus ik ben deze ochtend gefilmd door iemand en mijn hostvader was er ook en die zei dat ik om 12h bij zijn kantoor moest zijn. Dus na een beetje gefilmd te worden, ging ik door met de trainingen. Ik moest zoals gewoonlijk weer helpen en de trainer was heel erg aardig dus dat was zoals gewoon. De trainingen waren om 10h afgelopen en ik was met een andere vrijwilliger en hij wist een plek waar je Nutella, iets dat ik naast goede melk ook erg mis, kan kopen. Dus we zijn naar de supermarkt gegaan en daar heb ik een kleine pot Nutella gekocht met wat plastic lepels. De Nutella was 40Bs. wat redelijk duur is maar dat is het zeker waard. Daarna ben ik naar een internetcafe gegaan en lekker mijn Nutella gegeten. Daarna om 12h was ik bij het kantoor van mijn hostvader wat het kantoor was van Canal 2, zijn tv-kanaal die hij van zijn vader heeft overgeerfd samen met zijn zus. Daar werd ik dan live(!) geinterviewd door iemand, die vroeger nog voor San Jose en Wilstermann heeft gespeeld( 2 professionele clubs van Bolivia), hij vroeg me gewoon wat ik hier deed en stelde enkele vragen. Ik was redelijk nerveus(vooral omdat het live was) en begreep zijn vragen niet echt goed maar ik antwoordde gewoon iets wat er mee te maken had. Dat was dus redelijk stresserend maar wel heel erg leuk. Ik ben op tv geweest in Cochabamba! Nadien heb ik een dvd gekregen en heb ik de beelden kunnen zien. We hebben het dan upgeload op Youtube, dus als je ‘Sjoerd Smidt en Canal 2, Goles y Marcas' intypt moet je normaalgezien mijn video vinden. Superleuke ervaring en heb de vader dan ook meermaals bedankt. Daarna zijn we naar huis gegaan, wat gelunched en nu is het 14h15 en moet om15h00 weer terug op de voetbal zijn. De presentator die me intervieuwde heeft me trouwens ook nog gevraagd om morgen naar het stadium te komen om 8h voor voetbal neem ik aan. Dus daar zal ik morgenochtend naartoe gaan voordat ik naar de trainingen op Pelota de Trapo ga. Nu ga ik even lekker genieten van mijn Nutella en dan weer naar de voetbal gaan.

De midddagtrainingen was met een hele aardige trainer en heb met de U17, U8 enU14 moeten helpen. Dat was zoals gewoon en bij de laatste training met de U14 mocht ik ook meespelen met de voetbalwedstrijd op het einde. De trainer speelde met het andere team mee. Dat was echt heel erg leuk en vooral omdat ze zo jong waren was het ook redelijk makkelijk, dus dat was echt fantastisch! Na de training met de trainer een beetje gesproken over hoe raar ik het vind dat kindjes van 7 jaar al een rode of gele kaart kunnen krijgen. Maar zoals hij uitlegde heeft het ook zijn voordelen want hierdoor leren ze de regels sneller en kun je zo ook makkelijker in toon houden. Na de trainingen langs een internetcafe gegaan om te kijken of mijn video erop stond en die staat er inderdaad op dus als je ‘Sjoerd Smidt en Canal 2, Goles y Marcas' intypt moet je het kunnen vinden. Als dat niet lukt zoek naar het kanaal van ‘Laurorojast' op Youtube, klik erop en dan staat mijn video erbij. Dan naar huis gegaan, wat gegeten en ben nu net klaar met alles ingepakt te hebben. Alles past er goed in dus daar ben ik blij mee. Morgen doe ik de laatste dingen erin en dan na de ochtendtrainingen om 13h zal ik de bus nemen richting La Paz en daarmee beeindig ik dan mijn periode als vrijwilliger en wordt ik officieel een backpacker of toerist, of een ‘Gringo' zoals de mensen ons hier noemen.

Reacties

Reacties

mam

Wel een prachtig einde van je eerste deel van je reis, heel veel plezier bij het vervolg van je reis en wordt niet stront misselijk van je pot nutella!

Anja&Isa

Ha die Sjoerd, leuk man de video van de Boliviaanse tv, alhoewel ik er geen snars van kon verstaan. Jij was zenuwachtig, maar de interviewer ook, die frummelde steeds aan z'n papiertje. Leuk aandenken, aan de leuke tijd die in Choca heb gehad. Maar ik denk dat je als Gringo's nog meer gaat beleven en genieten, zal niet altijd makkelijk zijn, maar je staat je mannetje wel, zeker kwa lengte hahaha... Hou ons op de hoogte,zo goed als dat gaat natuurlijk. ik vind het geweldig en ben zeer trots (en jaloers) op je!!
Hele dikke smakkerds van ons.

Simon

Het blijven mooie verhalen. Succes met de rest!

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd

Heb je filmpje samen met Hans bekeken, leuk hoor maar we begrepen er geen bal van natuurlijk!!
Dat voetballen van jou was knap maar nog geen Cruyff hoor ha ha ha!
Veel plezier richting La Paz en Peru, ik hoop dsat je de tijd blijft vinden om je verhalen elke week te schrijven.
Ben wel benieuwd naar je verhaal van volgende week na de deathroad!! Voorzichtig maart veel plezier!!

Groetjes Yvonne

Opa en Oma.

Je TV optreden gezien.Goed gedaan jochie ,verstaan was
moeilijker.Bedankt voor je mooie verhalen tot nu toe.
We wachten op de volgende.Verder een prettig vervolg
van je reis door Zuid-Amerika.
Groeten Opa en Oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!