Sjoerd in Zuid-Amerika

La Paz, Copacabana en Isla del Sol

Vrijdag 30 december

Deze ochtend was het aan het regenen toen ik wakker werd dus ben maar weer in slaap gevallen omdat door de regen de trainingen niet doorgaan, maar toen ik weer om 9h wakker werd was het gestopt met regenen en had ik achteraf wel naar de trainingen kunnen gaan. In plaats daarvan ben ik even naar een internetcafe gegaan en de laatste dingen ingepakt. Rond 11h15 was ik klaar met alles ingepakt te hebben en een taxi gebeld om om 12h opgehaald te worden om naar de bus terminal te gaan. Mijn bankkaart is nog steeds niet aangekomen dus mijn hostmoeder heeft DHL gebeld maar die konden niks zonder het registratie nummer en die kende ik niet. Dus ik heb gezegd als hij aankomt dat ze hem aan een vrijwilliger kan geven die ik tegen eind januari weer terug ga zien. Dus dat komt wel goed. De taxi was er pas rond 12h15 maar heb gedag gezegd tegen de moeder en haar bedankt voor alles. Toen naar de busterminal gegaan en alvast tickets voor de andere gekocht. Dat bleek een andere volunteer ook al gedaan te hebben, maar gelukkig konden we ze teruggeven en het geld terug krijgen min 20%. Ik zit nu in de bus met een Italiaanse, Deense en Nederlandse jongen in de bus. Het is nu 16h30 en we komen normaalgezien rond 20h a 21h aan.
Rond 19h45 zagen we La Paz aan de horizon verschijnen in de vorm van miljoenen kleine lichtjes. Rond 20h30 waren we pas echt in de stad en hij is vergelijkbaar met Cochabamba alleen dan nog groter en drukker, wel ietsje minder honden. Toen we door de stad reden kwamen we op een gegeven moment op een hoog punt, El Alto, waar je over de hele stad keek. Dit was werkelijk prachtig, miljoenen lichtjes in een vallei. De lichten bleven maar door gaan over en op de heuvels, werkelijk oogverblindend mooi! Foto's kon ik er niet echt van nemen omdat je dan het effekt misten. We zijn toen door 2 andere vrijwilligersters van de bus terminal opgehaald , naar de hostel gegaan en dan ergens wat gegeten nog ergens wat gedronken en nu is het 1h30 en gaan we slapen.

Zondag 1 januari 2012

Prospero nuevo ano!

Gister hadden we een plan om elk uur een shot te drinken om nieuwjaar te vieren voor elke tijdzone. Dus dat deden we dan elk uur. We hadden ook een plan gemaakt en daarin stond wat we elk uur moesten doen. Die volgden we dan ook heel nauwkeurig en we mochten er niet vanaf wijken. Om 15h zijn we naar een internetcafe gegaan, dan wat gegeten en we hebben dan voor de avond bij een steakhouse gereserveerd om 20h30. Rond die tijd waren we daar dan ook en hebben we met zijn 10en gegeten. Het duurde superlang voordat we ons vlees hadden, maar het was echt overheerlijk. Bereid met Jack Daniels. Daarna naar een bar gegaan, maar daar was niemand en zijn toen uiteindelijk naar een andere gegaan waar alle toeristen waren. Daar nieuwjaar gevierd op de straat en dan naar een soort disco gegaan. daar tot ongeveer 3h30 gebleven en toen naar huis gegaan. dus geen supergekke nieuwjaar maar wel echt heel erg leuk met de vrijwilligers. Deze ochtend om 11h wakker geworden dan wat ontbeten en nu is het 13h30 en gaan we straks naar de cinecenter om waarschijnlijk te bowlen ofzo.
We zijn dus naar de cinecenter gegaan en daar gebowled. Dat was echt superleuk en hebben daarna wat geluncht in de foodcourt en een beetje de shops bekeken. Daarna zijn we terug naar de hostal gegaan en daar hebben er een paar een beetje gerelaxt in de kamer en zijn ik een nederlander en een italiaan een beetje door La Paz gelopen. Daar zijn we een winkel ingegaan waar ik een amazing vest heb gekocht. Een coole Boliviaanse trui met lama's erop en een superlange hoodie. Daarna ergens gegeten en na een bar gegaan. we waren redelijk moe dus zijn snel weer terug naar de hostal gegaan. daar viel het licht opeens uit dus hebben we nog een beetje gechilled en gaan nu waarschijnlijk slapen.

Maandag 2 januari

Deze ochtend zoals gewoonlijk weer bij dezelfde plek ontbeten daarna even gechilled en een beetje door La Paz gelopen en dan naar de bus terminal gegaan om onze tickets te kopen naar Copacabana. We gaan eerst naar Copacabana om Lake Titicaca te bezoeken en willen dan Lake Titicaca oversteken naar Peru om vanaf daar naar Cuzco te gaan. De tickets waren maar 30Bs. en de busrit is ook maar 3 uur. Daarna even naar een internetcafe gegaan, onze spullen van de hostal gehaald en dan om 14h de bus naar Copacabana genomen. Aidan, de Australier, Mikkel, een Deen, en ik zijn nu dus samen op stap naar Copacabana en de rest van de vrijwilligers zijn terug naar Cochabamba gegaan. Daar heb ik dus afscheid van genomen maar een paar daarvan ga ik zeker nog terugzien. Na ongeveer een uur rijden zagen we Lake Titicaca al en op een uur van Copacabana moesten we Lake Titicaca oversteken. De bus ging op een aparte boot en wij gingen op kleine bootjes. Dat was dus redelijk speciaal en daarna het laatste stukje door de prachtige bergen gereden. In Copacabana aangekomen wouden we naar een hostal die heel hoog aangeschreven stond in de Lonely Planet maar die zat jammergenoeg vol.. dus nog een paar hostals bezocht maar het was allemaal redelijk duur. Uiteindelijk bij een hostal aan de kust, heel goedkoop een kamer kunnen vinden voor zijn 3en. Daarna een beetje door de stad gelopen en omdat we niet echt haddeng gelunched hebben we rond 18h30 al gegeten. Aidan en ik hebben gewoon van de straat gegeten omdat we niet te veel geld wouden spenderen dus heb ik voor 13Bs, ongeveer 1,50Euro, een hamburger en frieten met wat chorizo gegeten. Daarna ergens pool gespeeld, weer even op het internet gegaan en onderweg nog een bootticket naar Isla del Sol gekocht. Daar gaan we morgen dus om 13h30 naartoe en dat is blijkbaar een supermooi eiland op Lake Titicaca en daar zijn veel Inca ruines te bekijken. Dus dat doen we in de namiddag en 's ochtends willen we een berg hier omhoog lopen omdat je dan een mooi uitzicht over Lake Titicaca hebt.

Dinsdag 3 januari

Deze ochtend zijn we rond 8h opgestaan, hebben ergens ontbeten en dan begonnen aan de berg omhoog te klimmen. Hij zag er niet zo hoog uit en dachtten dat we die makkelijk omhoog konden lopen, maar dat viel tegen. Het was niet zozeerde hoogte van de berg maar eerder de hoogte waar we ons bevonden. We zitten hier op 3800meter en dat voel je als je gaat lopen, vooral omhoog. We waren nog niet aan de voet van de berg(het is niet echt een berg eerder een heuvel, maar je kunt ervan mooi over Copacabana kijken) of we moesten al even rusten omdat we zo uitgeput waren. We deden er ongeveer een half uur over om te top te bereiken met steeds 10minuten klimmen en dan weer 5minuten rusten want anders hou je het echt niet vol. Boven op de top aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over Copacabana, het uitzicht over Lake Titicaca was ietsje minder omdat het nogal bewolkt was, maar nog steeds adembenemend. Boven op de berg begon het keihard te regenen, maar we wouden weer naar beneden omdat het redelijk koud was dus zijn weer naar beneden gegaan. Dat ging een stuk sneller en was ook veel minder vermoeiend. Beneden aangekomen was het alweer gestopt met regenen en was het dus niet meer nodig om verschuiling te zoeken. Uiteindelijk zijn we naar een restaurant/cafe gegaan en omdat het pas 11h00 was en de boot naar Isla del Sol pas om 13h30 ging, hadden we niet veel te doen. Mikkel, de Deen, voelde zich niet zo lekker en had hoofdpijn, waarschijnlijk vanwege de hoogte, dus zijn we daar in het restaurant/cafe gebleven en een beetje coca-thee gedronken, dat zou helpen tegen hoofdpijn. Er was wi-fi dus ben even op het internet gegaan en tegen 13h00 zijn we naar de boot toe vertrokken. Rond 13h30 zaten we op de boot en de rit was ongeveer anderhalf uur. De bootreis was niet zo erg omdat het landschap werkelijk prachtig is en Lake Titicaca eerder een zee lijkt dan een meer omdat het zo gigantisch groot is. Rond 15h aangekomen en gelijk een hostal gezocht. Een jongetje bracht ons naar eentje, hij kon veel beter tegen de hoogte want we moesten de berg op om naar de hostal te gaan en vooral met mijn zware tas was dat gigantisch vermoeiend. Helemaal uitgeput in de hostal aangekomen en omdat we nog niet hadden gelunched ook helemaal uitgehongerd. Dus snel naar een restaurant gegaan hier en er zijn hier zowat alleen maar pizzeria's voor een reden die ik niet kan bedenken, dus maar naar eentje gegaan en een spaghetti genomen. Niet echt haute-cuisine want het was gewoon ketchup met spaghetti en kaas. Maar voor 20Bs. maakt dat niet uit. Daarna weer terug naar de hostal gegaan en nu zit ik met mijn laptop op mijn schoot te genieten van het uitzicht. We kijken namelijk uit op Lake Titicaca en het andere eiland Isla de la Luna en dat is werkelijk oogverblindend mooi, dus we gaan hier waarschijnlijk gewoon een beetje chillen en morgen gaan we het hele eiland bekijken om dan in de avond naar Cuzco te vertrokken voor wat nog mooier moet zijn; Macchu Picchu.

Donderdag 5 januari

Gisterochtend dus om 8h opgestaan om te hiken naar de ruines die ten noorden van het eiland zijn. Wij zaten aan het zuiden dus het zal redelijk lang duren. Het was echter keihard aan het regenen om 8h dus zijn pas om 10h vertrokken toen de regen was gestopt. Om 15h30 ging de laatste boot van het eiland terug naar Copacabana en de mensen van de hostal zeiden dat het ons 3uur ging kosten heen en weer dus we zouden meer dan genoeg tijd moeten hebben. We waren in het begin echter fout gelopen waardoor we een omweg moestten over een berg heen. Het uitzicht was de moeite waard, maar het heeft ons waarschijnlijk wel het bekijken van de ruines gekost. We liepen dus en na ongeveer 2 en een half uur lopen nog steeds geen ruine gezien. We kwamen aan bij een checkpoint en die vrouw daar zei dat het nog iets minder als een uur lopen was. Het was al 12h30 dus we zouden nooit op tijd zijn voor de boot terug, die we absoluut niet wouden missen anders moesten we nog een dag op dit eiland doorbrengen. We zijn dan maar weer terug gelopen en onderweg wat gegeten. We waren pas rond 14h30 terug dus precies op tijd om in te pakken en naar de boot te gaan. Jammer dat we de ruines niet hebben gezien, maar we wouden de boot niet missen omdat om 18h ging de bus naar cuzco en 's nachts reizen is zoveel beter dan overdag, omdat je ten eerste geen geld spendeert aan een hostal en ten tweede de tijd sneller voorbij gaat omdat je toh slaapt. Ik had een beetje hoofdpijn op de boot terug naar Copacabana maar Aidan had wat coca bladeren dus daar wat opgekauwd en een coca thee genomen en dat bleek te hebben geholpen want de hoofdpijn was over. Dus rond 17h weer in Copacabana aangekomen iets gegeten en een ticket naar Cuzco gekocht. Om 18h30 werden we in een busje naar de grens gereden waar we Peru binnen moesten gaan. Voor Mikkel en mij geen enkel probleem bij de douane maar Aidan had geen stempel gekregen in zijn paspoort toen hij Bolivia binnen kwam maar wel eentje op zijn visa papier. Dit was echter een groot probleem voor de douane en hebben daardoor een half uur moeten wachten om alles uit te leggen en alsnog een stempel gekregen ofzo. Dus we waren nu Bolivia uit, maar moestten Peru nog in. We hadden onze visa papieren ingevuld, maar dat bleek verkeerd te zijn dus na ongeveer een half uur in de rij te staan moestten we ze opnieuw invullen. Gelukkig moestten we de rij niet opnieuw doen maar Aidan vuldde hem wel 3 keer fout in dus dat kostte ons ook weer heel veel tijd. Uiteindelijk pas rond 20h30 in een bus gestapt die ons naar Puno zou brengen waar we zouden overstappen op onze semi-cama(half-bed) bus. Rond 23h in Puno aangekomen, overgestapt en ons heerlijk comfortabel gemaakt in de bus. De busrit was ongeveer 8uur en die vooral doorgebracht met slapen. Aangekomen in Cuzco, Peru zochtten we een hostal. Het was echter 7h Bolivaanse tijd maar 6h Peruviaanse tijd dus veel te vroeg voordat ook iets maar open is. Dus nu zitten we in een starbucks die over 10minuutjes opengaat en dan waarschijnlijk om wat warm water gaan vragen om een soep te eten want Cuzco is superduur! Het is hier gewoon Europese prijzen en dat zijn we al lang niet meer gewend. We gaan dus vandaag proberen een zo goedkoop mogelijke hostal proberen te vinden en dan een tour voor Macchu Picchu boeken.

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd

Weer een mooi verhaal hoor, ik mis alleen het verslag van de deathroad, ga je niet meer?
Heb je daar een regenseizoen of zo? Het regent er wel erg vaak, of is dit normaal! Het is hier ook slecht weer, storm en regen, dus wat dat betreft mis je niks.
Maar niet te lang in Cuzco blijven dan als het zo duur is!
Veel plezier daar en tot het volgende mooie verhaal.
Ik hoop wel dat je veel foto's maakt, dan kan ik die nog een keer bewonderen.

Groetjes Yvonne

Simon

Je raakt nog verslaafd aan de coca.... :)
Houdt Aidan zijn weddenschap een beetje vol?
Je Nederlands gaat er wel op achteruit ;) (het is geen 'wij wouden' maar ' wij wilden'

ingrid

Hee Sjoerd, weer een super mooi verhaal..je bent nu echt lekker aan het veel zien! Geweldig!!Kus uit een stormachtig Scheemda XXX

Opa en Oma.

Hallo Sjoerd.
Nog de beste wensen en een avontuurlijk 2012.
Tot de volgende verhalen.
Groeten uit Midwolda

Anja&Isa

Hey Sjoerd, te gek wat je schrijft, alles zit ik te Googelen en weet precies waar je nu zit en wat je allemaal aan het bewonderen bent. Cocabladeren worden idd voor hoogteziekte/hoofdpijn gebruikt en helpen dus perfect zoals ik kan lezen, de thee heet Mate las ik. Krijg je daar nu zwarte tanden van? Handig dus om het daar bij je te hebben, niet strafbaar dus.... Je zit wel erg hoog en het lijkt me dan ook dat in je manjana fase leeft. Leuk dat je met meerdere vrienden reist en lol kunt hebben. Kijk uit naar je volgende avontuur. Veel plezier!

mam

Prachtig verhaal, wel vermoeiend maar al het mooie wat je ziet zal veel goedmaken en inderdaad leuk dat je met vrienden reist, heb net als anja ook al gegoogled en het is daar prachtig.
Moet ik alvast een afspraak bij de tandarts maken om je tanden te laten bleechen (weet niet of ik het goed schrijf maar je begrijpt me wel hoop ik).
Nog heel veel reisplezier en doe ook af en toe rustig aan