Sjoerd in Zuid-Amerika

Machu Picchu en Nazca

donderdag 5januari

We hebben dus een hostal gevonden voor 30S. wat ongeveer 9euro is, en dus veel te duur, maar we mochten de keuken gratis gebruiken en veel goedkoper konden we niet vinden dus het zat wel goed. De man van het hotel kon voor ons ook een gids door Machu Picchu boeken en we hadden al een beetje rondgekeken en de meeste waren 150 USDollars en die man boodt ons 120USD aan dus dat hebben we dan maar gedaan. Als we een student waren en dat konden we bewijzen zou het 105USD zijn, maar ik ben geen student en Mikkel ook niet dus alleen Aidan had er profijt aan. Voor de middag zijn we naar een restaurant gegaan waar alle arme locals eten en wij dus supergoedkoop konden eten. Voor maar 3S. had je 2 gangen menu. Een soep vooraf en daarna een soort van vis met friet en rijst. Met een cola erbij een lunch voor maar 5S. ongeveer 1euro50 dus. Het was echt heel erg veel dus we zaten goed vol. Even terug naar de hostal gegaan en daarna betaald voor Machu Picchu morgen. Om 8h worden we opgehaald en dan komen we zaterdag om 21h weer terug. Het worden drukke dagen maar het moet echt supermooi worden. Daarna zijn we even naar de Mcdo gegaan omdat er eentje is. Even een cheeseburger gegeten gewoon omdat ik de Mcdo toch best wel een beetje mis. Daarna zijn we naar een plaza gegaan wat het artistieke gebied moet zijn. Onderweg hebben we een steen gezien met 12 kanten. Blijkbaar heel erg speciaal want iedereen ging ermee op de foto en het staat zelfs in de Lonely Planet dus hebben wij er ook maar een foto van gemaakt. Daarna naar dat plein gegaan en wat kunstgallereien bekeken. Daarna een beetje op dat plein gezeten toen een groep Argentijnen ons vroegen om bij hun te gaan zitten. Zij waren supergrappig en heel erg aardig want ze waren muziek aan het maken en aan het dansen enzo dus dat was heel leuk. Wij zijn na een tijdje naar huis gegaan om eten te kopen om te koken vanavond. Aidan had nog spaghetti sauzen over dus hebben we wat spaghetti, tomaten, hot dogs en brood gekocht en wat appels voor morgenochtend. In de hostal hebben we dan gekookt en dat bleek veel te veel te zijn want we hebben nog heel veel over. Maar dat is goed voor morgenochtend dus dat komt wel op. Nu zijn we een beetje tv aan het kijken op de kamer en gewoon een beetje aan het chillen.


Zaterdag 7 januari

Machu Picchu was fantastisch!
Vrijdagochtend dus om 7h opgestaan, een beetje van onze spaghetti gegeten en rond 8h met de taxi richting Machu Picchu vertrokken. Rond 9h Cuzco pas verlaten omdat we zoveel mensen moesten ophalen maar dat was niet zo erg. De busrit was langer dan verwacht maar het was wel mooi om door de bergen te rijden dus dat viel mee. Ongeveer 6 en een half uur in de bus gezeten en daarna moesten we 2 en een half uur lopen, door de jungle naar Machu Picchu Pueblo. Het dorpje van Machu Picchu. Ik had net het gevoel alsof ik in de film King Kong zat want het was echt prachtig de omgeving en we hadden een flinke pas en waren al na 2uur aangekomen. Daar nogal chaotisch door de gids in een hostal gezet en 's avonds was er eten voor ons in een restaurant. Dit stelde niet veel voor en heb daarna dan ook wat Oreo's en Twix gekocht. We moesten de volgende ochtend om 4h30 terug in het restaurant zijn voor ontbijt en onze tickets. Dus we zijn vroeg gaan slapen en de volgende ochtend rond 4h opgestaan. We waren daar om 4h30 en ook het ontbijt stelde niet veel voor maar gelukkig hadden we nog wat Oreo's dus dat was goed. Mikkel en ikk hadden onze ticket en paspoort maar die van Aidan moest nog geregeld worden. De gids was heel erg chaotisch en leek nogal verloren, maar hij zei dat we om 6h30 bij de ingang moesten zijn en dan zou hij daar Aidans ticket en paspoort terug geven. We zijn dan om 5h15 vertrokken om de loop naar Machu Picchu te lopen. Dit was best wel vermoeiend omdat het de hele tijd trappen omhoog lopen was. Daar aangekomen rond 6h15 en meer dan een half uur gewacht werden we nogal ongeduldig en geirriteerd dat de gids er nog steeds niet was. Om 7h kwam hij uiteindelijk en had hij gelukkig Aidan zijn ticket en paspoort. Daarna dus Machu Picchu ingelopen waar we een tour van anderhalf uur kregen van de gids. Hij deed het in het Spaans en vertaalde soms iets in het Engels maar ik kon het Spaans wel goed verstaan. Maar het was gewoon prachtig om door Machu Picchu rond te lopen en rond je te kijken want het was echt verbluffend mooi. We hadden wel een beetje pech want in de ochtend was het nogal bewolkt waardoor je niet ver kon zien maar dat had ook wel een mooi en mysterieus effect. Na de tour hadden we ongeveer 2uur vrije tijd. We wilden naar Puerta del Sol gaan omdat daar altijd die fameuze foto's worden genomen van Machu Picchu maar wij zijn in plaats daarvan naar Puenta de Inka gegaan, de brug van de Inka's. dit was een mooie wandeling van 15minuten en redelijk eng want het paadje was niet al te breed en de afgrond was recht naarbeneden. Aidan heeft een beetje hoogtevrees dus soms kruipte hij voort, wat heel erg grappig was. Bij de brug aangekomen stelde het niet zoveel voor maar het was gewoon mooi om rond te lopen en rond te kijken. Toen weer terug naar de ‘stad' gelopen en het was ondertussen wat opgeklaard waardoor het uitzicht nog prachtiger werd. Dus nog maar wat foto's genomen en ondertussen was het bijna 11h en om 12h15 moesten we terug zijn voor de trein. Dus we hebben even gechilled en van het uitzicht genoten en dan weer terug gelopen. Om 11h30 waren we alweer terug, dus maar wat gelunched, onze spaghetti, maar dat was niet genoeg dus heb nog een hamburger gekocht. Btw niemand weet hoe de stad eigenlijk heet want het is gewoon vernoemd naar de berg waar het op ligt Machu Picchu, oude berg. Ook was de stad geen plek voor kinderen maar was het eerder een studentenstad want hier kwamen alle slimmere mensen van het Incarijk samen om astrologie, wiskunde en natuurkunde te bestuderen. Dus het was meer een plek waar mensen samen kwamen om dingen te bestuderen en nieuwe dingen te ontdekken. Er was ook een steen in het midden van de stad die zo ingehakt was dat door de stand van de zon je elke dag kon zien welke dag het was door naar de schaduw te kijken. Twee zijkanten wezen ook perfect naar de twee noorden, het magnetale noorden en geografische noorden. Er zijn meerdere blokke steen daarvan gevonden en niemand weet hoe zij dat ooit hebben kunnen weten. De stad is echter gebouwd voor maar 600 mensen en door de toeristen komen er ongeveer 2500 mensen elke dag en daardoor zakt de berg, en dus de stad in elkaar. UNESCO wil daarom om de stad te preserveren in de toekomst toeristen alleen maar toelaten voor 2 of 3 uur. We zijn dus op tijd gegaan want later wordt het nog moeilijker en waarschijnlijk duurder om naar Machu Picchu te gaan. Anyway, de gids had pas een treinticket voor Mikkel mij een uur later dan Aidan, dus dat was nogal chaotisch. Maar om 13h30 zaten wij terug op de trein die ons 25minuten verder zou brengen waar we dan de bus zouden nemen om terug naar Cuzco te gaan. De treinreis was echt supergrappig want we zaten met allemaal Argentijnen die muziek aan het maken waren en aan het dansen waren. Wiet werd ook gewoon in de trein gerookt en het kon niemand echt iets schelen. Dus dat was best wel grappig. Toen moesten we met de bus verder en na nog geen uur rijden zaten we vast. Een rockslide, door de hevige regen waren er rotsen op de weg gekomen. Mikkel en Aidan moesten de bus om 22h30 terug naar La Paz nemen dus we hadden haast. Ze zeiden dat het een half uurtje ging duren, maar dat was helemaal niet zo want de hele weg was geblokkeerd door gigantische rotsen. Ik had geen haast, maar Aidan en Mikkel wel, dus zij aan alle gidsen gevraagd of er geen oplossing was. Gelukkig na een half uur wachten was er een gids die zei dat hij een bus voor ons had aan de andere kant van de rockslide. Dus wij zijn er over gelopen en dan een bus aan de andere kant genomen. Dit heeft ongeveer een uur geduurd dus dat viel flink mee. Na ongeveer nog een uur rijden kwamen we nog een rockslide tegen maar gelukkig was deze al bijna weggehaald door een tractor. Dus 5minuutjes gewacht tot hij klaar was en toen konden we er voorbij. Toen konden we in een stuk doorrijden naar Cuzco, soms kwamen we wel een rockslide tegen maar die was al weggewerkt. De busrit was echt prachtig want we reden door de bergen en het uitzicht was echt supermooi. Na een tijdje begon iemand in de bus op een gitaar te spelen en kregen we allemaal spaanse liedjes te horen wat echt superleuk was. Gelukkig deden ze ook een paar Engelse liedjes, van Bob Marley tot The Beatles, dus konden wij ook meezingen. Dit was echt supercool want we zaten in de bus met vreemdelingen door de prachtige bergen te rijden en gewoon liedjes met hun te zingen. We kwamen ongeveer rond 21h30 aan in Cuzco dus Aidan en Mikkel waren op tijd om de bus te nemen. Ik kwam in de hostal aan waar ik mijn grote tas had achergelaten en vroeg hoeveel het was voor een kamer, 60Soles. Veel te duur en ik had in de Lonely Planet gezien dat er een hostel was voor 25S., de goedkoopste die ik kon vinden. Dus ik vroeg of ik voor 30S. een kamer mocht hebben en nadat hij de baas had gebeld zei hij dat 30S. goed was. Ongeveer 9euro maar ik heb nu mijn eigen douche en kamer dus dat is heel chill, en veel goedkoper zal ik hier niet kunnen vinden. Ik ben trouwens mijn Lonely Planet kwijt wat echt kut is want die heb ik nu echt nodig.. het is nu zondag en bijna 9h dus ik ga ergens wat ontbijten en dan maar een bookstore zoeken om hem opnieuw te kopen. De rest van de dag ga ik dan de sectie Peru doorlezen en zien wat ik dan kan doen. Ik moet rond de 22e met Aidan en Melanie meeten in Chili want zij hebben mijn bankkaart dus tot die tijd heb ik de tijd om Peru te ontdekken.

Maandag 9 januari

Gisterochtend was ik in nogal een kutbui omdat ik een beetje verdwaald was omdat ik mijn Lonely Planet kwijt ben. Ik wou dus naar bookstores zoeken maar omdat het zondag was waren die allemaal dicht dus ik had letterlijk niks te doen gister. Dus ben dan maar naar een cafe met wi-fi gegaan waar ik op het internet gelukkig wat informatie kon vinden en even met de familie geskypt. Daarna voelde ik me al veel beter en ben dan even gaan lunchen in de McDo, het was te lang geleden dat ik McDo heb gehad dus ik moest gewoon even gaan. Superlekker en vol met gringo's en nog niet eens zo duur vergeleken met de prijzen in Cuzco. Ik die ochtend ergens in een cafe gezien dat je Lonely Planets kon doorbladeren dus ben daar terug naartoe gegaan en heb de Lonely Planet doorgebladerd en ondanks die ochtend wist ik precies wat ik ging doen. Ik ga naar Nazca om de Nazca lines te bekijken. De bekende lijnen in de grond die gemaakt zijn door de Inca's maar niemand weet waarom en met welke bedoeling. Daarna wil ik naar Arequipa gaan, wat een hele mooie stad blijkt te zin omringd door vulkanen. Dus die wil ik dan beklimmen. Maar ik ben dus gister naar de busterminal gelopen in de namiddag om mijn busreis te betalen. Ik had aan tour Manu die we ook hebben gebruikt voor Machu Picchu hoeveel hij ervoor wou ne hij zei 180S. heel erg duur dus ben maar naar de busterminal gelopen. Daar waren ze voor 140S. dus dat was veel beter. Eentje gekocht en terug naar dat cafe gelopen om nog even op het internet te gaan om hostals op te zoeken voor Nazca. Daar zat ik naast twee mensen die mijn Lonely Planet hadden dus heb aan hun gevraagd of ik die even mocht doorbladeren. Geen enkel probleem dus heb er zoveel mogelijk informatie uitgehaald over Nazca en Arequipa en hoe over de grens naar Chili te gaan. Dat was heel erg handig dus. Daarna naar de hostal teruggelopen en ik had wat worstjes gekocht en had nog spaghetti en spaghetti saus dus dat wou ik dan gaan maken. In de hostal waren er echter Brazilianen die net hadden gekookt en zeiden dat ik met hun mee mocht eten. Heel erg aardig dus en met hun gegeten en gesproken, ze waren soms nogal moeilijk te verstaan omdat ze een beetje Portugees/Spaans spraken, maar het lukte wel. Ik zat met twee argentijnen op de kamer en die kwamen ook eten dus dat was heel gezellig en ben met hun daarna nog even naar een pub gegaan wat heel leuk was. Vooral veel met de Argentijnen gesproken die heel aardig waren. Dus als ik naar Buenos Aires ga, kan ik met hun ontmoeten zeiden ze. We waren rond 1h30 terug en nu is het bijna 7h en wacht op mijn ontbijt want mijn bus gaat om 8h naar Nazca, ik moet er om 7h30 zijn dus ga snel wat ontbijten, een taxi nemen naar de busterminal en dan 12 tot 14h in de bus zitten, woohoo! De Argentijnen zeiden dat er niet veel te doen was in Nazca, maar ik zal wel zien, anders ga ik gelijk door naar Arequipa waar blijkbaar de nightlife ook heel goed is!
De busrit was 13uur en heb me er redelijk in verveeld. De bus was echt superdeluxe maar kon niet echt slapen en er waren de hele tijd films aan in de bus dus die heb ik dan maar gekeken. Ik kwam rond 21h30 aan en heb een taxi naar dat nederlandse hostal genomen en daar een kamer gekregen, ben zelfs upgegrade naar een eigen kamer voor mezelf voor dezelfde prijs als een gedeelde kamer omdat er 4 mensen waren die in een kamer wilden zijn dus moest ik verhuizen naar een betere kamer met dubbelbed en eigen tv :D het is nu 23h15 dus ga slapen en morgen zal ik wel zien wat ik doe, de Nazca lines bekijken waarschijnlijk.

Woensdag 11 januari

Gisterochtend om 10h opgestaan wat ontbeten en dan wat door de stad gelopen en naar de bus terminal gelopen en daar gekeken hoelaat ik een bus kon nemen naar Arequipa. Vandaag om 22h neem ik mijn bus naar Arequipa. Daarna wou ik naar de mirador(een uitkijktoren) om de Nazcalines te bekijken. Een bus voor 2S. voor een kwartiertje genomen en toen bij de toren aangekomen. Ik had van de Argentijnen gehoord dat ik er niet te veel van moest voorstellen dus ik was voorbereid op een teleurstelling. De teleurstelling was echter groter dan ik had verwacht, de toren was niet veel hoger dan de huizen hier, maar gelukkig kon je wel een Nazca lijn zien. Ik denk dat het een soort vogel was, er was ook een andere dat een soort walvis is. Ze waren redelijk klein dus het stelde niet zoveel voor en als je het goed wil zien moet je met een vliegtuig gaan, maar daar wou ik niet zoveel geld aan spenderen. Om de toren op te gaan moest ik ook 2S. betalen en voor de bus terug ook weer. Dus in totaal maar 6S. betaald en meer was het ook zeker niet waard. Terug in Nazca wat middaggegeten. Daarna wou ik naar een bank gaan om geld af te halen om voor de bus te betalen maar toen ik daar aankwam kwam ik erachter dat ik mijn bankkaart niet bij had dus terug naar de hostal gelopen en onderweg een tour voor vandaag geboekt om te gaan sandboarden en in een buggy door de duinen te rijden en begraaafplaatsen te bezoeken. Voor 4 uur 100S. dus dat klonk wel goed. Mijn busrit naar Arequipa gekocht en een boek gekocht in een winkel, dus ik heb me hier ergens in een parkje gezet en mijn boek gelezen. Toen ik terug naar de hostal wou kwam ik twee Duitse meisjes tegen die ik eerder in de busterminal al had gesproken. Dus met hun even gepraat en toen zijn we alledrie ergens wat gaan eten. Zij kwamen van Chili en hebben me er heel veel mooie dingen over verteld dus daar kijk ik naar uit! Samen met hun wat gegeten, wat heel erg leuk was maar zij moesten de bus naar Cuzco om 22h nemen. Dus rond 21h dag gezegd en ik had met Fransen waar ik samen mee in de hostalkamer zit afgesproken om wat biertjes te drinken op het terras van de hostal. Zij studeren in Lima voor een jaar en zijn er pas een week en bezoeken de gebieden hier nu een beetje. Dus als ik naar Lima wil zeiden ze dat wel bij hun kon blijven. Ook hebben de Duitse meisjes mij gezegd da ik in Chili kan couchsurfen, dus bij mensen gewoon op de bank slapen, dat ga ik dus zeker doen. Gisteravond dus met de Fransen wat biertjes gedronken maar niet echt laat gemaakt want zij waren nogal moe van de reis hier naartoe. Deze ochtend van hun gedag gezegd en nu is het 9h15 en moet de rest van mijn tour nu gaan betalen.

Donderdag 12 januari

Heb dus de rest van de tour gisterochtend betaald en daarna terug naar de hostal gelopen. De man is echt superaardig dus vroeg ik hem of ik mijn kleren kon wassen op het dakterras. Dat was geen enkel probleem dus heb dat gedaan en omdat het in Nazca superwarm was, 30-35 graden, heb ik ze daar ook kunnen laten drogen. Toen ik rond 12h klaar was, kwam er een man het dakterras omhoog en hij was ook alleen aan het reizen en komt uit Lima. Zijn engels is zowat perfect dus heb met hem samen wat gelunched. Hij wist niet precies wat te doen en welke tour te nemen dus heb ik hem aangeraden om te proberen om ook in mijn tour te komen. Dat was geen enkel probleem dus rond 14h waren we bij de tour operator en onderweg naar de duinen en woestijn in Nazca in een vetcoole sandbuggy. Ik zat naast twee Nederlanders in de sandbuggy dus daar ook een beetje mee gesproken maar die waren niet echt interessant. Na ongeveer een kwartiertje rijden gingen we de woestijn in en werd de rit wat minder comfortabel. Gestopt bij een ruine van de Inca's en een soort begraafplaats waar wonder boven wonder nog steeds skeletten van hun lagen. Niet al te spectaculair, maar toen gingen we de hoge duinen in en mochten we gaan sandboarden. Gewend om altijd wat bochten te maken probeerde ik dit ook in het zand, maar dat lukte niet en het bleek ook gewoon beter om rechtdoor te gaan want veel snelheid kon je toch niet echt maken. In de buggy nog wat door de woestijn gecruised wat echt supercool was, sprongen gemaakt en gewoon door de woestijn gescheurd. Daarna terug naar de hostal gegaan waar ik heb gedoucht wat (zelfgemaakt eten!) gegeten en dan tot 21h op het internet gezeten om rond 21h30 bij de busterminal de bus van 22h naar Arequipa te nemen. In de bus ben ik vrij snel in slaap gevallen en nu is het bijna 7h 's ochtends en kunnen we volgens mij elk moment aankomen. Ik heb al een hostal online geboekt omdat de Dakar in Arequipa langskomt dus wou het niet riskeren dat er geen plaats meer voor me was.

Reacties

Reacties

mam

eigenlijk worden de verhalen steeds mooier, kom je nog wel terug, ik merk dat je bij iedereen langs mag komen, wat geweldig, ik was zo bang dat je zou vereenzamen!
xxx

mam

alleen je manier van eten, ik vraag mij af hoe je eruitziet als we je terug zien (want op skipe al zit ik er mijn neus op zijn de beelden niet altijd perfect), spaghetti als ontbijt, iets anders misschien maar ik moet er niet aan denken!

Opa en Oma.

Zo kom je nog eens veel mensen tegen van andere nationaliteiten.Bedankt voor je mooie verhalen.
Je moeder hoeft niet ongerust te zijn ,je redt je uitstekend.Petje af hoor!!!!!.
Groetjes.

Simon

ik ben benieuwd naar de foto's van MP

ingrid

Sjoerd! Ik vind het geweldig allemaal van je!! kus

Anja&Isa

Wauw Sjoerd, ben trots op je, wat je allemaal doet en hoe je elke keer weer verschillende mensen tegenkomt, helemaal toppie!! Prachtige verhalen#

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd,

Je wordt al aardig zelfstandig, zelf eten koken en wassen op het dak, geweldig! Leuk dat je toch iedere keer mensen tegen komt en gelijk mee aan de babbel gaat en mee op stap gaat. De Europese school heeft toch wel een hoop voordelen denk ik. Je hebt het nu ook wat warmer daar en minder regen, dan ziet de wereld er gelijk een stuk leuker uit. Succes en veel plezier verder!

Groetjes Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!