Sjoerd in Zuid-Amerika

Arequipa, Tacna, Arica, mijn 19e, Valparaiso en Santiago

Woensdag 18 januari


Gisteravond dus gewoon gechilled in mijn kamer en op het internet gezeten. Deze ochtend om 7h de bus naar Tacna genomen en daar rond 13h aangekomen. Ik zat op de bus met hetzelfde Amerikaanse meisje waarmee ik de Canon del Colca trip heb gedaan dus heb samen met haar een taxi naar een hostal genomen. Daar samen een kamer genomen en toen wat middaggegeten. Het Amerikaanse meisje is niet heel erg praatgierig maar beter dan geen kompanie dus het is wel ok met haar. Omdat het vandaag mijn laatste dag in Peru is en ik nog geen ‘cuy'(cavia) heb geprobeerd, wat hier een delicatesse is, moest ik het deze middag wel proberen. Dus we zijn op stap gegaan en heb ergens heerlijke cavia gegeten. Ik voelde me wel een beetje raar het te eten, maar vlees blijft vlees, en het was best wel lekker. Ik kon het toch niet over mijn hart krijgen om ook het hoofd, dat nog de ogen en al had, op te eten dus heb dat laten liggen. Blijkbaar is de brein heel erg lekker, maar ik voelde me er niet echt goed bij om dat op te eten dus dat heb ik laten passeren. In Tacna is er niet echt veel te doen, dus na de Plaza de Armas, de main square, te hebben bezocht, waar er een kathedraal en fontein gebouwd door meneer Eiffel(ja, hij van de Eiffel toren) staat zijn we naar het treinstation gegaan om tickets naar Arica, Chili te kopen. Dit was echter niet mogelijk en kunnen we morgen pas doen. Om 4h 's ochtends moeten we er zijn om tickets te kopen en dan ietsje later de trein nemen. Daarna even gechilled op de Plaza de Armas en terug naar de kamer gegaan. Voor het avondmaal had ik zin in pizza dus hebben we ergens pizza gegeten en daarna even naar een bookstore gegaan die gelukkig nog open was en daar hadden ze mijn Lonely Planet; South America on a Shoestring !!!!!! YES!!! Het was wel de editie van 2007 en de meest recente editie hadden ze alleen in het Spaans en was 50S. duurder dus ben maar voor de Engelse van 2007 gegaan. Ik heb mijn bijbel terug! :D daarna wat Oreo's en water voor de treinreis gekocht en dan weer terug naar de kamer gegaan. Het is nu 22h30 en we gaan nu slapen want het is morgen vroeg opstaan.

Donderdag 19 januari

Deze ochtend dus om 3h30 opgestaan, een koude douche genomen en rond 4h30 de trein richting Arica genomen. Op de trein in slaap gevallen en rond 6h kwamen we aan. Geen ontbijt enkel wat Oreo's, maar dat was meer dan voldoende. Rond 7h Peruviaanse tijd en 9h Chileense tijd waren we in de hostal. Het is hier 2uur tijdverschil door de zomertijd, normaalgezien is het maar 1uur. Redelijk raar want we hebben niet oost- of westwaarts gereisd enkel naar het zuiden en toch 2uur tijdverschil. In de ochtend gewoon op het internet gezeten en gewacht tot de kamers vrij waren. Eenmaal dat dat zo was ben ik naar de supermarkt gegaan en daar geld afgehaald en wat voor lunch en avondeten gekocht. Ik heb perongeluk heel veel geld afgehaald, 200.000 Chileense Pesos, wat ongeveer 315euro is. Ik was nog niet echt bekend met de currency hier dus heb een beetje veel te veel afgehaald, maar dit moet dan maar genoeg zijn voor mijn hele tijd in Chili. Wat gelunched terug in de hostal en daarna naar het strand gelopen. Ze zeiden dat het heel koud was dus was niet van plan om in de zee te gaan. Toen ik daar aankwam kon ik het echter niet weerstaan om in de zee te gaan dus ben even gaan zwemmen en het viel flink mee. Zelfs lekker verfrissend. Daarna naar het centrum gelopen en daar allemaal coole surf & skate shops gevonden en gewoon een beetje rondgekeken. Heb nog een beetje voor schoenen gekeken maar ik denk wel dat ik het red met mijn Vans totdat ik terugkom. Ergens op een terras een biertje gedronken en wat in de Lonely Planet gelezen en daarna naar een bergje gelopen waar je een mooi uitzicht over Arica hebt. Daar even gechilled en dan weer terug naar de hostal gegaan. Daar wat pasta met lasagne-saus gemaakt en voor de rest niet veel gedaan. Even geping-pongd met de eigenaar en in de avond met twee Engelsen een beetje tv gekeken en over voetbal gepraat. Nu is het 0h30(Chileense tijd, dus 2h30 Peruviaanse tijd) en gaan zij uit naar een bar maar ik ben redelijk moe van deze vermoeiende dag dus ga slapen en ga morgen goed uit om feestend mijn 19e verjaardag in te gaan! Morgenavond komen Aidan en Melanie ook aan, dus dat wordt superleuk :D


ZATERDAG 21 JANUARI!!

Vandaag heb ik een gigantische kater. Gister te veel gedronken en ben mijn verjaardag inderdaad feestend ingegaan. Gister heb ik niet veel gedaan, even naar het strand gegaan, supermarkt en voor de rest gewoon gechilled. 's Avonds kwam er een Amerikaan en twee Finnen die echt heel leuk waren dus heb met hun 's avonds gedronken. Heb wat biertjes gekocht en pisco, de drank van Chili. Het was echt een supercoole avond en rond 1h30 kwamen Melanie en Aidan aan maar dat kan ik me niet meer herinneren. Deze ochtend dan ook met een gigantische kater en hoofdpijn opgestaan. Maar ben met Aidan en Melanie naar het strand gegaan en heb op mijn verjaardag mezelf getrakteerd op een heerlijk maal bij deMcDo. Nu is het bijna 19h, gaan straks wat eten maken en vanavond hou ik het rustig denk ik.

Zondag 22 januari

Vandaag niet veel gedaan. Tot ongeveer 11h30 geslapen, wat ontbeten. We zijn rond 15h naar het strand gegaan en daar gewoon de hele dag gechilled. Daarna even naar de supermarkt gegaan, eten gekocht en toen we terug in de hostal waren eten gemaakt en gegeten. In de avond een beetje geschaakt en spelletjes gespeeld en op het internet gezeten. Nu is het 21h en om 22h30 nemen we de bus naar Antofogasta. 12uur in de bus maar we zullen wel kunnen slapen.

Maandag 23 januari

Vandaag zowat niks gedaan. Rond 9h zijn we aangekomen in Antofogasta en we hadden in de Lonely Planet gelezen dat er daar niet veel te doen was dus wilden we een bus gelijk naar Valparaiso nemen, die was er echter tot morgenochtend niet en we wilden deze dag niet verspillen in deze stad dus hebben we maar een bus om 13h20 naar Santiago genomen. In de tussentijd zijn we naar de vismarkt gegaan waar we zeeleeuwen hebben gezien, maar voor de rest was het niet zo speciaal. Dus de bus naar Santiago is 20uur en het is nu 21h45 en heb de dag gespendeerd met films kijken, boeken lezen en muziek luisteren in de bus. Vandaag heb ik waarschijnlijk niet erg gezond gegeten. Als ontbijt had ik een paar koekjes, een maismix( die de hostmoeder van melanie voor ons heeft gemaakt) en nog wat noodles met groenten van gisteravond. Deze middag enkel die maismix gehad en een uurtje geleden daar ook nog een beetje van gegeten. Daarnet bij een stop wat chips en een chocoladebar gekocht en net opgegeten en nu wacht ik op de snack die we in de bus krijgen. Nu is de Hangover 2 op tv dus die ga ik kijken en dan wat slapen en rond 9h moeten we aankomen in Santiago en willen danliftend naar Valparaiso voor de dag.

Woensdag 25 januari

We waren rond 8h aangekomen in Santiago en er was een bus direct naar Valparaiso om 8h20 dus die hebben we dan weer genomen. Dus na 11uur van Arica naar Antofogasta en dan 18uur van Antofogasta naar Santiago en dan ongeveer nog 2uur naar Valparaiso zat onze lange reis er eindelijk op. Rond 10h kwamen we aan in Valparaiso en gelijk een hostal gezocht, taxi genomen en ook gelijk gevonden. Onderweg daarnaartoe zagen we al dat dit een supermooie stad is. Graffiti overal en supermooie, kleine idyllische straatjes met prachtig gekleurde huizen. Als ontbijt hadden we nog wat soep, dus dat gegeten, even gechilled in de hostal en dan vertrokken om de stad te verkennen. Onderweg ergens gegeten en gewoon door de stad gelopen. Dit was superleuk want het is echt een hele mooie stad. Aan de zee, met een grote haven. We zijn naar een supermarkt gegaan en daar eten voor die avond gekocht. We wilden pizza maken. Dus een pizzabodem gekocht en allemaal soorten toppings. Terug in de hostal de overheerlijke pizza gemaakt en gegeten. Wat overgehouden voor de volgende dag en die avond gechilled in de hostal met wat Engelsen. We hadden in de hostal een flyer gezien van een tour die volledig gratis en waar je op het einde gewoon een fooi moet geven voor de tour. Dus daar waren we deze ochtend om 10h en die tour was echt fantastisch! Hij heeft ons alle coole buurten, graffiti's en huizen laten zien. Echt een supercoole tour, hem dan ook een grote tip gegeven. Daarna wilden we liftend naar Santiago terug gaan. Onderweg wat karton uit een of andere winkel gestolen en terug in de hostal een bord gemaakt met ‘Santiago' erop en eentje die zei ‘1Australia, 1Francia, 1Holanda, Por Favor'. Met vol goede moed namen we de bus dan naar de rand van de stad en daar afgestapt om op een strategische plek met onze borden te staan. Na ongeveer 20minuutjes stopte een taxi chauffeur die ons gratis naar Santiago wou nemen. Hij had deze ochtend een vrouw moeten afzetten in Valparaiso en moest toch terug dus wou ons wel gratis meenemen. Missie voltooid!! Hij heeft ons dus helemaal naar Santiago gereden, die ik merendeels slapend heb doorgebracht. In Santiago aangekomen een metro naar een hostal genomen en daar voor 2 nachten geboekt. Even gechilled, wat spaghetti gegeten en het is nu 20h30 dus we gaan even de stad bekijken.

Reacties

Reacties

mam

Terwijl ik dit zit te lezen toch even een blik in onze cavia kooi geworpen, zie het toch niet zo zitten dat cavia vlees verder weer een mooi verhaal sjoerd,
3 besos mam

isa

sjoerd, zcxxvbnm
fgfhfjfjfjrjgjgjgjguiutgjguggigihjgijgjhujgkjigigigigi
1ffrrghgsyegrguty5y5yuufdagrdfrbrefhrjhhrjhhrjhrh
2frrhrjhrhhrhrhrhgrhrhhrhrhrrrgrffffvfvfvfvv
3vghhgtgytfhrthhhhrehehhtggggfghgtgfhfhrrrhhrehhtrhhrrh

Simon

Jij in de zon met je prachtige avonturen....wij vertrekken nu naar de sneeuw voor een short-ski! :)
Geniet van Santiago!

Anja

wat een busritten maak jij, Sjoerd. Zijn ze wel een beetje comfortabel om te zitten en te slapen of ben je al zo gewend dat je het niet meer uitmaakt. Cavia!?!?.........urgh....echt lekker? Moest ik direct zoals je ma schreef aan jullie schattige cavias denken....jij wrsch ook .... en toch gegeten, dapper!
Ik vind het fantastsich leuk dat je steeds je eigen weg volgt en je gringovrienden je ook weer opzoeken...feins forever! Kijk weer uit naar the next story.
P.s. vertaling van Isa haar verhaal: Sjoerd, je bent een superneef en ik hoop je snel weer te zien. Kuskus

Anja

vertaling van feins forever = friends forever natuurlijk, hahahhaha tik foutje.

Opa en Oma.

Lange busreis.Prachtig verhaal.
Wat dacht je geen spaghetti dan maar cavia,wel alles opeten in het vervolg.Goede reis en veel plezier.
Groetjes.

Yvonne Sijbenga

Weer een mooi verhaal hoor Sjoerd.
Veel plezier in Santiago, en verstop al dat geld maar in je schoenen misschien!

Groetjes Yvonne

ingrid

Super Sjoerd, heb ook even op je facebook gekeken!!EERRUUGHHH mooi...overweldigend lijkt me!! Kus KUs

esther

Hoi Sjoerd,

Ik ken je niet, maar ik heb een vraagje, ik ga binnenkort ook naar Peru en nu vroeg ik me af of je Machu Picchu echt van te voren moet boeken, dit lees je nl veel, gezien jij er net geweest bent hoop ik dat je mij hier info over kan geven.
Groeten, Esther

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!