Sjoerd in Zuid-Amerika

Santiago, Mendoza&CouchSurfing, Bariloche en El Bolson

Donderdag 26 januari


Gisteravond gewoon een beetje rondgelopen en naar een meeting van CouchSurfing gegaan. Daar met een paar mensen gesproken die het al hebben gedaan en ben van plan om in Mendoza iemand te gaan zoeken en dan bij hem te ‘couchsurfen'. Dit betekent gewoon bij iemand op de bank slapen die zijn huis voor jouw ter beschikking stelt. Ik heb mezelf lid van de site/community gemaakt dus ik hoop dat ik iemand in Mendoza kan vinden. Moet geen probleem zijn denk ik want er zijn echt leden overal ter wereld. Die meeting was niet zo speciaal dus zijn daar maar even gebleven en dan een beetje rondgelopen. Niet echt veel te doen en hadden geen zin om ergens te gaan zitten en drinken dus zijn weer terug naar de hostal gegaan. rond 0h00 weer terug en daar tot ongeveer 1h in mijn bed op het internet gezeten. Deze ochtend om 10h30 ontbeten en Melanie en Aidan hadden in de tussentijd wat shopping gedaan en ben dan met Melanie naar de busterminal gegaan om voor wat bussen te kijken terwijl Aidan naar de Australische ambassade ging omdat het vandaag ‘Australia Day' is, nationale feestdag van Australie, neem ik aan. Ik heb nog geen bus naar Mendoza geboekt, omdat ik voordat ik naar Argentinie ga misschien verder naar het zuiden van Chili wil, maar ga dat morgen even uitzoeken. Melanie heeft voor haar en Aidan een busticket naar Buenos Aires gekocht, omdat zij niet al te veel tijd meer hebben om te reizen dus zij doen mijn tour ongeveer. Maar waar ik veel meer tijd voor heb doen zij in 3weken. Dus vanavond is mijn laatste avond met hun en ga dan weer alleen op pad. Dit vind ik helemaal niet erg want zij gaan echt met een noodgang door alle steden heen en ik heb de tijd dus doe het liever wat rustiger aan. Om 15h hebben we weer een free tour genomen met een gids door Santiago. In deze tour waren iets meer mensen dus het was wat minder persoonlijk en het was ietsje langer en de gids was ietsje minder. Dus het was wel leuk, maar niet zo goed als die in Valparaiso. Hij heeft ons door de hele stad laten zien dus als morgenochtend Aidan en Melanie op hun 22uur(!) durende bus naar Buenos Aires vertrekken ga ik wat plekken bezoeken die hij ons heeft aangeraden. In de hostal aangekomen heerlijk gekookt, noodles met kip, champignons, wortels, ui en soya saus. Dus een geslaagd maal en hadden wat over dus dat weer in een plastic zak gedaan en dat betekent dat ik weer lunch voor morgen heb :D nu is het 22h15 en gaan even de stad in voor wat biertjes.

Vrijdag 27 januari

Gisteravond dus met Aidan, Melanie en een Engelse van de hostal in Arica wat biertjes gedronken in de stad. Dit was heel gezellig en waren pas rond 1h30 thuis. Deze ochtend om 9h opgestaan om van Aidan en Melanie afscheid te nemen. Dit was best wel raar, want Aidan zie ik misschien nooit meer terug omdat hij in Australie woont, maar Melanie zie ik zeker nog wel terug. Aidan waarschijnlijk ook wel als ik ooit een keer naar Australie ga. Daarna gechilled op het internet en dan naar de busterminal gegaan. Daar een ticket voor een minibus om 21h30 naar Mendoza gekocht. Daarna naar de hostal gegaan en daar de noodles van gisteravond uit een plastic zak gegeten met een overheerlijke appel. Daarna naar de dierentuin van Santiago gegaan. ik wist niet echt wat te doen en de Engelse van gister zei dat het best wel leuk was dus heb dat maar gedaan. Daar apen, lama's, beren, tijgers en nog veel meer dieren gezien. Was best wel leuk en ben daarna naar een berg gegaan om een mooi uitzicht over de stad te hebben. Dit was inderdaad best wel mooi. Toen naar de supermarkt gegaan om wat eten voor vanavond en de busrit te kopen. Toen nog een beetje door de stad gedwaald en ron 18h was ik weer terug in de hostal. Even weer op het internet en toen mijn overheerlijke tortellini's met pesto gemaakt. Veel te veel weer dus heb het weer opgeslagen in een plastic zak en dat wordt dan waarschijnlijk mijn ontbijt/lunch. Nu is het bijna 20h30 dus ga naar het metrostation om de metro naar de busterminal te nemen. Ik neem een minibus wat goedkoper is dus veel slapen zal het niet worden maar ik verbaas me er zelf over over hoe makkelijk ik overal in slaap kan vallen, dus dat komt wel goed. Het is maar 7uur lang dus ik kom waarschijnlijk om 4h30 's ochtends aan. Ik ga morgen mijn eerste ervaring als couchsurfer meemaken want ik heb een 22-jarige jongen gevonden waarbij ik om de bank kan slapen neem ik aan. Hij klinkt echt heel erg cool dus heb daar zin in. Nu ga ik anders mis ik de bus.

Zondag 29 januari

De bus heb ik vrijdagavond dus rond 22h genomen en rond 5h aangekomen in Mendoza, Argentinie. Ik heb de busrit vooral gespendeerd met mijn boek lezen en slapen. In de busterminal aangekomen heb ik daar eerst gewoon twee uur niks zitten doen, wachtend totdat er winkels zouden openen waarin ik mijn tijd kon verdoen om om 11h aan te kloppen bij mijn host om te couchsurfen. Hij zei dat ik het liefst pas rond 11h ten vroegst moet aankloppen omdat hij anders ligt te slapen. Dus rond 7h een taxi naar de main square genomen om daar een coffee bar of dergelijks te zoeken dat wi-fi heeft en mijn tijd in te verdoen. Die vond ik en heb daar tot ongeveer 11h in gezeten. Hun internet misbruikt, een koffietje gedronken en mezelf getrakteerd op een chocoladecake. Aangekomen bij mijn host bleek dat hij nog bij zijn ouders woont, maar dan wel in een supermooi huis met indoorzwembad. Hij woont op het dak en heeft daar zijn eigen kamer. Een prachtig huis! Een beetje met hem gesproken en hij klinkt echt supercool en is echt heel erg aardig. Ik wou ff een middagdutje doen omdat ik niet al te veel had geslapen. Dus tot ongeveer 14h geslapen, mijn zelfgemaakte tortellini's van gisteravond gegeten en toen heeft hij me in zijn auto de stad laten zien. Ik wou wel lopen maar aangezien het hier 35-40 graden is, is dat echt niet te doen. Dus hij heeft me de stad in zijn auto laten zien. Een berg opgereden waar ik een mooi uitzicht had over de stad en me het park enzo laten zien. Superleuk en echt een heel aardige gast. Toen weer naar zijn huis gegaan waar hij wat dingen moest regelen voor het feest van gisteravond. Ik heb even op het internet gechilled en dan naar de stad gegaan om voor tours te kijken in de wijnvelden hier. Heb veel tours gevonden dus dat komt wel goed. Daarna heb ik wat rondgekeken voor schoenen want ze hebben hier echt veel coole winkels. Veel coole schoenen, maar zoals altijd is en blijft mijn maat een probleem dus nog niks gekocht. Wel een hemd gekocht omdat het hier zo warm is dus dat vond ik wel een goede investering. Rond 21h was ik weer thuis en Max, degene waarbij ik couchsurf, heeft een huis iets buiten de stad. Zijn ouders hebben een huis iets buiten de stad. Daar gaf hij een groot feest en heeft mij uitgenodigd. Dit was echt supermooi, een klein huisje met supergrote tuin en zwembad. Dus perfect voor een feest. Het feest was dan ook best wel leuk, maar ik was heel moe en rond 0h30 viel ik bijna neer dus ben in het huisje naar bed gegaan. deze ochtend rond 11h opgestaan en de ouders en familie van Max hebben elke zondag een grote barbecue met de hele familie en ik was meer dan welkom om mee te eten. Dit was dan ook een superlekkere Argentijnse barbecue. Echt heel erg aardige mensen en het is nu 19h30 en zijn al een paar uurtjes weer terug thuis maar ga vanavond misschien naar de voetbalwedstrijd River Plate tegen de Boca Juniors. Dit is de Superclassico, vergelijkbaar met onze Ajax-Feyenoord wedstrijden. De broer van Max is een grote fan van River Plate en denkt wel dat hij me binnen kan smokkelen. Dus hopelijk lukt dat.

Dinsdag 31 januari

Ben zondagavond uiteindelijk niet naar de wedstrijd kunnen gaan omdat zelfs de broer geen ticket kon krijgen omdat het zo'n grote wedstrijd is en het onmogelijk was om nog een ticket te krijgen. Best wel jammer maar ja gewoon bij Max thuis gebleven en met zijn familie gegeten. Ik zit hier weer bij superrijke mensen want ze hebben een indoorzwembad, hun eigen kok en ja dat vakantiehuisje buiten de stad. Dus superlekker avond gegeten dat door hun kok gemaakt werd. Daarna gewoon een beetje tv gekeken en gaan slapen. Gisterochtend rond 9h opgestaan, wat ontbeten en om 12h hadden we een afspraak bij Bodega Norton. Dat is een wijnerij die tegenwoordig van Meneer Swarovski is (hij van de Swarovski-stenen, ja), daar ongeveer om 12h aangekomen en een best wel leuke tour gedaan. Ik ben niet echt een grote wijnkenner of liefhebber dus het kon me niet zoveel schelen wat ze allemaal zei en wou gewoon liever de wijn proeven. De tour was ongeveer anderhalf uur en zijn daarna naar de Subway gegaan om wat te lunchen. Superlekker! Daarna naar een andere wijnerij gegaan, van Familia Zuccardi. Weer een supergrote wijnerij en een tour in het Spaans genomen van een Fransman. Deze jongen had echt een passie voor wijn en dat kon je ook zien in zijn tour en dat maakte het zoveel interessanter. Op het einde weer 3 wijnen geproefd en hij heeft ons geleerd hoe je een wijn moet proeven en een goede van een slechte kunt onderscheiden. Dit was dus best wel leuk en interessanter dan de andere tour. Toen zijn we weer terug naar huis gegaan en daar gewoon gechilled en toen rond 21h weer overheerlijk gegeten bij hem thuis met zijn familie. De mensen zijn echt heel erg aardig en vinden het geen enkel probleem dat ik altijd mee eet. De twee Engelsen die ik in Arica heb ontmoet zijn nu ook in Mendoza dus daar zijn we gisteravond dan wat biertjes mee gaan drinken. Max heeft ons naar coole bars gereden en zijn uiteindelijk naar het park gegaan waar iedereen van Mendoza was. Het is hier zo warm in de stad (zelfs 's nachts) dat iedereen naar het park gaat dat aan de rand van de stad ligt om te eten en drinken. 's Nachts komt de jeugd dan uit die met hun auto's en motors beginnen te showen, dus dat was heel erg leuk om te zien. We zijn tot ongeveer 4h30 gebleven en het is nu 12h en weet niet echt wat ik ga doen vandaag. Misschien uitstippelen wat mijn volgende bestemming is.

Donderdag 2 februari

Gister ben ik uiteindelijk naar de busterminal gegaan om een ticket naar Bariloche te kopen. Bariloche ligt in de lake district en dat blijkt een mooie stad aan het meer te zijn. Ik denk niet dat ik er lang ga blijven want ik wil het liefst gelijk door naar Patagonia. Dus ik heb een ticket gekocht die echt megaduur was, 415 pesos(73euro!), maar er was niet echt een andere optie en andere bussen waren niet goedkoper dus moest hem wel nemen. Bussen zijn duurder in Argentinie blijkbaar. Nadat ik naar de busterminal was gegaan iets te eten gekocht van een bakkerij en ergens in een park gaan zitten en mijn boek uitgelezen. Daar zag ik een meisje waar we nieuwjaar mee hebben gevierd in La Paz, dus heb even met haar gesproken en toch wel raar dat we elkaar hier weer zien. Ze is niet echt zo superinteressant dus ben weer terug naar huis gegaan. Daar de namiddag gewoon gechilled en op het internet gezeten. Max moest wat doen voor zijn universiteit dus hij was niet thuis. Tijdens het avondeten kwam hij weer thuis en heb weer overheerlijk met de familie gegeten. Rond 23h hebben we dan weer met de Engelsen afgesproken en wat biertjes gekocht en weer in het park gechilled. Rond 2h begonnen we terug te rijden en Max heeft in zijn auto politiesirenes en een speaker, dus, net zoals de avond ervoor, hebben we mensen de angst van hun leven bezorgd door telkens naast een rood stoplicht te staan en als er iemand door rood reed de sirenes aan te doen. Zo grappig want mensen stopten echt en dan reden wij gewoon door. Dus daar hebben we mensen mee zitten klooien. Gisterochtend weer rond 12h wakker geworden en Max wou me meenemen naar Natural Reserva Villavicencio. Dit is waar ze een bepaald water maken en het blijkt heel mooi te zijn. Daar dus in de namiddag naartoe gegaan en dat was inderdaad supermooi! In de bergen geWoon gEchillED en daar wat gegeten. Toen weer terug naar huis gegaan en ik ben onderweg nog een berg opgerend omdat ik het uitzicht wou zien vanop een berg. Daar mooie foto's gemaakt en daarna weer terug naar huis gereden. Dit was een beetje stresserend want we hadden bijna geen benzine meer, maar uiteindelijk makkelijk gehaald. Ik wou naar een bookstore omdat ik mijn boek uit heb en ik wil ‘The Alchemist' van Paulo Coelho lezen wat blijkbaar een supergoed boek is maar ik kan hem hier nergens vinden in het Engels. Max had hem in het Spaans maar ik wil hem het liefst eerst in het Engels lezen en daarna in het Spaans misschien. Dus niks gevonden in alle bookstores dus maar naar huis gereden en onderweg nog een ijsje gegeten. Mijn bus ging om 21h30 en we waren rond 20h30 weer terug. Daarn mijn spullen gepakt en heeft Max nog wat films op mijn netbook gezet want de busrit is 20uur. Rond 21h15 was ik op de busterminal, dag gezegd van Max en achteraf had ik misschien nog wel langer willen blijven want het was echt supercool met hem en vond het echt fantastisch met hem in Mendoza. Nu is het bijna 12h en normaalgezien kom ik rond 17h30 aan Bariloche. Dus nog 5 en een half uur te gaan, maar ik heb van Max wel nog een boek gekregen. ‘The Godfather', alle zeven boeken in één dus daar ben ik wel een tijdje zoet mee. Er gaat nu juist een film beginnen in de bus dus die ga ik maar kijken om de tijd te verdrijven.
Ben dus uiteindelijk rond 18h aangekomen en ik zag daar een andere backpacker en vroeg hem of hij samen een taxi wou nemen om het goedkoper te maken. Dit vond hij perfect dus ben samen met Paul van Alaska naar een hostal gegaan. Het is hier veel duurder, gewoon Europese prijzen, maar het is hier werkelijk oogverblindend mooi. Toen we aankwamen een prachtig zicht over het meer gezien dat half bevroren was. We hebben dus even gechilled in de hostal, douche genomen enzo en toen naar een restaurant gegaan om wat te eten. Samen een pizza gedeely, biertje gedronken en een beetje door de stad gelopen. We waren redelijk moe omdat we niet veel in de bus hebben kunnen slapen dus zijn rond 22h30 terug naar de hostal gegaan. Het is nu 23h45 en ga slapen want morgen willen we een of andere tour doen door deze prachtige valleien en bergen.

Vrijdag 3 februari

Deze ochtend rond 9h opgestaan, gedouched ontbeten en samen met Paul, van Alaska, door de stad gelopen op zoek naar een tour dat we vandaag konden doen. Omdat we niet van te voren hadden geboekt was er niet veel keus en zijn uiteindelijk voor een kayaktour gegaan om 13h. Dus die betaald, terug naar de hostal gegaan wat middaggegeten en om 13h werden we van de hostal opgehaald voor de kayaktour. Dit was niet op het grote meer voor Bariloche maar er eentje 10minuutjes rijden vandaan. Dit was ook een supermooi, helderblauw meer. Daar moesten Paul en ik in één kayak en hadden we een eigen gids in een andere kayak. Ongeveer een uur gekayakt in het meer en het water was warmer dan ik had gedacht, nog steeds koud maar niet vriezend koud. Toen kwamen we aan op een klein kiezelstrandje daar een croissant gegeten en maté gedronken. Ik had mezelf gezegd dat ik een duik in het meer ging nemen dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Het was inderdaad heel erg koud, maar ook niet te koud. Maar ben er wel weer snel uitgegaan en als je er eenmaal weer uit was, was het weer lekker warm. Toen weer terug gekayakt en de bus terug naar Bariloche genomen. Onderweg zijn we uitgestapt bij een skilift omdat die ons boven op een berg kon brengen waar een ronddraaiend restaurant is en een mooi uitzicht blijkbaar. Maar toen we bij de skilift aankwamen bleek die dicht te zijn omdat er te veel wind was. Best wel jammer. We waren ongeveer 5km buiten de stad en om een taxi terug te nemen vonden we te duur dus zijn dan maar gaan lopen en onderweg liften. We waren nog geen 2meter aan het lopen of er stopte al een auto. Een hele aardige vrouw heeft ons dan naar de stad terug meegenomen en daar dan even gechilled en we hadden deze middag al een ticket voor de bus naar El Bolson gekocht. Dit is een hippie-stadje en blijkt heel artistiek en minder touristisch te zijn. Om 18h zijn we dan van de hostal vertrokken om om 19h de bus te nemen. Snel iets gegeten op de busterminal en het is nu 19h30 en we komen rond 21h aan in El Bolson, dus maar een hele korte busrit vergeleken met al mijn andere.

Zaterdag 4 februari

Ik ben nu precies 3 maanden aan het reizen.

Gisteravond kwamen we dus rond 21h aan en zijn op zoek gegaan naar hostals. We hadden niet zoveel geluk konden niet echt coole hostals vinden die plaats hadden. Uiteindelijk bij wel een ok hostal een plek gevonden en daar hadden Paul en ik een 5-beds kamer voor ons eigen. Onze spullen daar gedumpt en we hadden zin om te stad een beetje te bekijken en wat te gaan eten. De stad was echter niet zo levendig en cool zoals het werd beschreven in de Lonely Planet dus na ergens wat gegeten te hebben en ergens een biertje te hebben gedronken zijn we terug naar de hostal gegaan omdat er niet echt veel te doen was. Deze octhend zijn we vertrokken naar de artesenale markt omdat dat heel mooi blijkt te zijn. Omdat het een hippie-stadje is zaten allemaal mensen met dreadlocks hun zelfgemaakte spullen te verkopen en terwijl je rondliep kreeg je af en toe een walm van wietgeur in je neus. De markt hebben we ongeveer 3keer op en neer gelopen en heb een armbandje met de Argentijnse kleuren gekocht, een biertje gedronken en een heerlijke wafel met dulce de leche gegeten. De stad valt echter heel erg tegen dus hebben we besloten om vandaag alweer te vertrekken. Dus we zijn naar een buskantoor gegaan. eerst ongeveer een uur de verkeerde richting uitgelopen maar uiteindelijk hebben we hem gevonden. Daar een bus naar Esquel geboekt. Dit is een klein stadje dat de weg is naar het nationale park van Los Alerces, waar 4000-jaar oude bomen staan die vergelijkbaar zijn met de sequoia bomen van Californie. Dat moet een supermooi nationaal park zijn dus heb daar zin in. We waren rond 15h weer terug in de hostal en om 17h15 ging de bus. Dus daar gewoon gechilled, met twee Amerikaanse meisjes gesproken en rond 17h vertrokken naar de busstop. Het is nu 17h45 en komen rond 19h45 aan. Daar een hostal zoeken wat gaan eten en dan zien wat de avond brengt, om morgen een tour door het nationale park te boeken.

P.S. : voor Esther die op mijn vorige verhaal heeft geantwoord ik kan niet op je commentaar reageren dus kun je je emailadres achterlaten of mij een email sturen naar sjoerd_smidt@hotmail.com, zodat ik je je vragen wat persoonlijker kan beantwoorden:) maar ik ze je nu alvast dan Machu Picchu zeker weten de moeite waard is.

Reacties

Reacties

Simon

Je blijft wat beleven, Sjoerd! Perfect!
Weet je waarom je dezelfde mensen tegenkomt? Jullie volgen allemaal de Lonely Planet :)

Opa en Oma.

Bedankt voor je mooie verhalen.
Sjoerd je hebt een fijne neus voor mooie huizen en rijke mensen.Zo te horen heb je het enorm naar je zin.Houen zo.Nog veel Zuidamerikaans plezier.Groetjes.

ingrid

Mooi verhaal weer,Sjoerd...je ontmoet steeds leuke, lieve mensen!! ben blij voor je!

XXX

mam

prachtig, heb weer genoten van je verhaal en mooie dingen die je beleeft, ben best een beetje jaloers, alles zo relaxed, een uur de verkeerde kant oplopen en nog niet in tijdsnood komen dat is toch heerlijk leven!
besos man xxx

Anja&Isa

Hallo Sjoerd, wat weer een heerlijk verhaal om te lezen. Ben net zelf terug van -20 graden en jij zit in +40 wat een contrast! Wat een mazzelkont ben jij met je couchsurfing! Geweldig! .... En alweer een ander land, volg je steeds via Google om te zien waar je bent, erg leuk.
Op naar je volgende avonturen ....
Have fun!!!

Yvonne Sijbenga

Hoi Sjoerd,

We zijn net terug van onze skivakantie in La Plagne, waar het één keer -20 was toen we gingen skiën, wat een verschil met jou! Weer een prachtig verhaal. Ook wel lekker om eens even bij een gezin van lekker eten te genieten denk ik, ipv steeds pasta's of niet? Ook wel leuk dat je steeds mensen ontmoet waar het direkt zo goed mee klikt! Al weer 3mnd weg en je geniet nog met volle teugen zo te zien.

Groetjes Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!